Hoewel Carrefour Group zijn omzet met 0,7% zag stijgen tot 41,4 miljard euro, daalde die van Carrefour België in de eerste zes maanden met 2% tot 2,08 miljard euro mede door de herstructureringen. Toch reageert Alexandre Bompard, CEO van Carrefour, tevreden met de grote vooruitgang van zijn transformatieplan. "De vlotte start van het Carrefour 2022 plan versterkt ons vertrouwen dat Carrefour in staat is om zichzelf snel en grondig te transformeren.”

De retailer zag zijn omzet voor heel de groep in het eerste semester van dit jaar namelijk toenemen met 0,7% tot zo’n 41,4 miljard euro. De brutomarge was goed voor 22,2% van de omzet, ofwel een daling van 70 basispunten die vooral te wijten is aan het effect van de mix franchise/geïntegreerde winkels, concurrentie en commerciële investeringen door de Carrefour Group. De operationele winst steeg dan weer tot 597 miljoen euro, goed voor een groei van zo’n 5,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat ligt boven de verwachtingen, aangezien analisten de operationele winst op zo'n 523 miljoen hadden geschat. De operationele marge bleef stabiel op 1,6%. Alleen hadden de wisselkoersen een negatieve impact van zo'n 60 miljoen euro op de operationele winst, vooral door daling van de Braziliaanse Real. Verder vertegenwoordigt het EBITDA zo'n 3,7% van de omzet, ofwel een stabiele marge ten opzichte van vorig jaar, en steeg het met zo’n 30 miljoen euro bij constante wisselkoersen.

Een jaar na zijn aanstelling als CEO van de Carrefour Group reageert Alexandre Bompard tevreden op de belangrijke vooruitgang die door zijn transformatieplan al werd geboekt. “Na 6 maanden van intens werken, levert het Carrefour 2022 plan al belangrijke voordelen in verschillende gebieden op, inclusief de ontwikkeling van het omnichannel aanbod, een verbeterd commercieel plan, grote projecten op het vlak van voedingstransitie, kostenbesparingen en strategische partnerships die bijdragen tot de aantrekkelijkheid van de groep. De prestaties van het eerste halfjaar tonen een duidelijke verbetering, met een toename van de operationele winst bij constante wisselkoersen en een sterke groei bij het genereren van kasstroom, wat aantoont dat het business model onder controle is. De vlotte start van het Carrefour 2022 plan versterkt ons vertrouwen dat Carrefour in staat is om zichzelf snel en grondig te transformeren.”

Frankrijk

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. In Frankrijk, de historische markt van de groep die nog steeds bijna de helft van de omzet levert, daalde de operationele winst met maar liefst 45% naar 110 miljoen euro. Nog steeds het gevolg van de problemen die de retailer heeft bij zijn hypermarkten. Volgens Carrefour zullen de eerste resultaten van kostenbesparingen en structurele transformaties pas zichtbaar zijn vanaf het tweede semester. 

Over het algemeen blijft de omzet in Frankrijk stabiel (-0,1% bij constante wisselkoersen) en klokte het af op 19,2 miljard euro. Het waren daarbij vooral de hypermarkten die het iets slechter deden: die zagen hun omzet met 1,6% dalen tot 9,8 miljard euro, in tegenstelling tot de supermarkt die zijn omzet met 0,8% zag groeien tot 6,4 miljard euro en de buurtwinkels die met 2,6% groeiden tot 2,97 miljard euro. 

Europa

In Europa, Frankrijk niet meegerekend, daalde de totale verkoop met 1,5% bij constante wisselkoersen (zonder brandstof) tot 11,2 miljard euro. Spanje zag zijn omzet dalen met 1,8% tot 4,5 miljard euro, Italië verloor 3,6% en klokte af op 2,6 miljard euro, en België zag zijn omzet dan weer met 2% achteruitgaan tot 2,08 miljard euro. Polen en Roemenië kenden daarentegen een groei van respectievelijk 0,8% en 5,3%. 

"Zuid-Europa lijdt nog steeds onder een sterke concurrentiële druk en een minder sterke consumptie omgeving, vooral in Italië. In Noord-Europa werd België in het eerste semester getroffen door operationele storingen. In Roemenië en Polen zette de sterke dynamische progressie zich dan weer verder. De transformatie van het kostenmodel is volop bezig in alle landen in de zone. Die dynamiek zal zich nog versterken in het twee semester, vooral in Italië waar de inkoopalliantie met lokale spelers Vegé Group en Pam, de tweede grootste inkoopalliantie van het land, ondertekend zal worden," verduidelijkt Carrefour.

De operationele winst voor de hele zone nam in de eerste helft toe met zo'n 3 miljoen euro bij constante wisselkoersen tot 152 miljoen euro, goed voor een stabiele operationele marge van 1,5%. De dynamiek bij de kostenbesparing heeft de commerciële druk op de markt en de investeringen dan ook meer dan gecompenseerd.

Latijns-Amerika

De verkoop in Latijns-Amerika steeg met 6,4% naar 7,84 miljard euro. Waar de omzet in Brazilië slechts met 1,9% steeg, groeide die van Argentinië met maar liefst 24,7%.

Azië

Carrefour gaat in Azië met zo'n 3,9% achteruit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoewel Taiwan groeit met 2,2%, verliest China 6,4%. 

Vooruitzichten voor het tweede semester

One Carrefour

Het Carrefour 2022 plan zal nog worden verdergezet. De retailer is van plan om zijn click & collect-dienst, drives en thuisleveringen uit te breiden naar alle landen. Daarnaast zal de groep dit jaar de unieke website "One Carrefour" lanceren in België, Frankrijk en Italië. Zo zullen alle landen gebruik kunnen maken van het "One Carrefour" concept voor al hun websites en applicaties. Ter herinnering, One Carrefour heeft als doel om heel het e-commerce aanbod samen te brengen op een uniek portaal (thuislevering, express, drive). 

Herziening van het winkelpark 

De retailer zet ook de herpositionering van zijn winkelpark verder. Dat zal gebeuren door de hypermarkten in Frankrijk nieuw leven in te blazen (vermindering van de winkeloppervlakte, opening van 7 outlets, verkoop van een deel van de verkoopruimte aan naburige shoppincentra). Het nieuwe bioconcept zal bovendien uitgebreid worden naar meer dan 80% van de hypermarkten tegen het einde van dit jaar. 

Ook de expansie van sterke formats wordt voortgezet: 10 nieuwe Atacadão-winkels en meer dan 200 buurtwinkels wereldwijd. In Argentinië worden een aantal hypermarkten verkocht aan het bedrijf Maxi en zullen er ook 11 winkels gesloten worden. Verder zal  de rationalisering van het assortiment, met onder meer de uitbreiding van het gamma private labels, zich wereldwijd doorzetten.

Kosten verlagen

Carrefour zal ook in het tweede semester kosten blijven besparen. Bovendien zullen de eerste resultaten van zijn herstructureringsmaatregelen, onder meer het vrijwillig vertrekplan voor de hoofdzetel in Frankrijk, zichtbaar worden en van zijn synergieëen die voortkomen uit de inkoopalliantie die gesloten werd met de lokale Italiaanse spelers Vegé Group en Pam.  

Leider op het vlak van voedingstransitie 

Daarnaast zal het bedrijf nog meer focussen op voedingstransitie, waarbij de groep zal uitpakken met milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen. Tegen 2025 wil de retailer immers alle verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar en composteerbaar maken, daardoor zal onder meer de verkoop van plastic rietjes verboden worden. Ook zal de consument duidelijk op de hoogte gebracht worden van de maatregelen die genomen worden op het vlak van voedingstransitie door die prominenter naar voren te brengen in de winkel. 

Vastgoed

Tegen 2020 wil de retailer zo’n 500 miljoen euro aan vastgoed bezitten. Daarvoor startte de groep in de eerste helft van dit jaar alvast onderhandelingen op, maar nu zou het plan ook echt concrete vormen aannemen. Carrefour wil dit jaar al een deal sluiten voor zo’n 100 miljoen euro aan vastgoed, die in 2019 dan effectief in werking zou treden, rekeninghoudend met mogelijke vertragingen van de procedure. 

Bevestiging van de doelstellingen

Carrefour bevestigt al zijn doelstelling die het begin dit jaar heeft opgesteld: 5 miljard euro omzet uit de food e-commerce tegen 2022, 5 miljard euro omzet uit bioproducten tegen 2022, een kostenbesparingsplan van 2 miljard euro per jaar tegen 2020, 500 miljoen euro aan vastgoed activa tegen 2020 en 2 miljard euro aan investeringen in 2018.