- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Op 13 september opent Colruyt Group de eerste OKay-winkel die geen aardgas of stookolie gebruikt. De winkel heeft dus geen verwarmingsketel. OKay Stavelot recupereert de restwarmte van zijn koelinstallatie om de winkelruimte te verwarmen.
Colruyt test deze warmterecuperatie uit in twee gloednieuwe OKay-buurtsupermarkten: de vestiging in Stavelot die nu woensdag opent en een tweede winkel in Viroinval die later dit jaar de deuren opent. Beide gebouwen zijn extra goed geïsoleerd, wat toelaat om de winkel volledig te verwarmen met de restwarmte van de koelinstallatie. Ze zijn uitgerust met een propaankoeling. Propaan, een natuurlijk koelmiddel, is veel milieuvriendelijker dan chemische koelgassen.
Ian Vinck, projectingenieur bij de technische dienst van Colruyt Group, geeft meer uitleg: "De restwarmte van een koelinstallatie wordt meestal afgegeven in de open lucht. Maar onze duurzame propaankoeling is bijzonder geschikt voor restwarmtebenutting: we recupereren de warmte en gebruiken die om de winkel te verwarmen." Colruyt Group test de warmterecuperatie eerst een jaar lang, om zeker te zijn dat het systeem ook in de winter volstaat. Als de test succesvol is, wil de groep nog meer winkels met warmterecuperatie verwarmen.
Als er in de winter op sommige dagen toch nog bijverwarmd wordt, gebeurt dat met duurzame elektriciteit. Eoly levert daarvoor hernieuwbare stroom, afkomstig van eigen windturbines en zonnepanelen. Ook de compressor van de propaankoeling en de andere winkelinstallaties draaien volledig op groene energie. Ian Vinck: "Dat betekent een forse CO2-reductie van 99 % voor de verwarming tegenover een OKay-winkel met verwarmingsketel."
Colruyt Group kondigde eerder dit jaar al aan dat het tegen 2029 enkel nog lage-energiewinkels wil, goed geïsoleerde gebouwen met een kleine energievraag. Met de fossiele-brandstofvrije winkels gaat de groep nog een stap verder. Dit past volledig in de doelstelling die de retailer zichzelf stelde: tegen 2020 een CO2-reductie van 20% realiseren tegenover 2008.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?