- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Nederlandse Ekoplaza gaat de online verkoop aan Belgische consumenten uittesten. De biologische supermarktketen start deze week al met leveringen aan huis in ons land. Dat heeft algemeen directeur Erik Does gezegd aan RetailTrends.
Ekoplaza is de laatste jaren sterk aan het inzetten op e-commerce. Zo opende de bioketen een honderdtal afhaalpunten en bezorgt het in heel Nederland online boodschappen aan huis. De volgende stap in de online ambitie van de retailer is de grens met België over te steken.
De biologische supermarkt start met een webshop met thuisbezorging voor Belgische consumenten. Daarbij focust de bioketen zich voorlopig op Vlaanderen, omwille van de taal. De eerste testleveringen vinden deze week al plaats.
De Belgische webshop betekent niet dat Ekoplaza ook fysieke winkels in ons land wil openen. Hoewel de keten die vraag vaak krijgt, zijn er voorlopig nog geen plannen om Belgische Ekoplaza-supermarkten te openen. “Voorlopig gaan we kijken wat de reacties zijn op onze onlineactiviteiten," aldus Does.
De topman zegt verder nog dat hij geen noodzaak ziet om meer winkels te openen dankzij online. Ekoplaza heeft momenteel 75 winkels in Nederland, maar kan dankzij zijn webshop heel Nederland afdekken. De bioketen opent zelfs steeds vaker kleinere winkels, waarbij online de weggevallen meters opvangt. Verder zegt de supermarktketen nieuwe manieren te onderzoeken om de consument te bereiken, bijvoorbeeld door samen te werken met maaltijdbezorgers of afhaalpunten te openen bij boerderijwinkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?