Sinds ruim een jaar trekt een stevige franchiseringsgolf door de Belgische foodretail. Eerst waren er Intermarché by Mestdagh en Delhaize, daarna Jumbo. Wat zijn de gevolgen voor de sector? Is het voor retailers moeilijker om zelfstandigen te vinden? En is het door de scherpe concurrentie nog aantrekkelijk om te ondernemen?

Het is een bewogen anderhalf jaar geweest in de Belgische foodretail. Intermarché by Mestdagh en Delhaize besloten vorig jaar hun winkels te verzelfstandigen, Jumbo volgde dit jaar. In november zal de Nederlandse foodretailer zeven eigen winkels aan ondernemers toevertrouwd hebben, volgend jaar volgen er nog meer. Bij zowel Intermarché by Mestdagh als Delhaize waren het er respectievelijk 51 en 128. Op die manier is er in ons land nog een handvol grote foodretailers die geheel of gedeeltelijk op eigen winkels steunen: Colruyt Laagste Prijzen, Cora, OKay, Carrefour en hard discounters Lidl en Aldi. Zij voelen de druk van de zelfstandige ondernemers. Dankzij de zondagsopeningen kapen ze marktaandeel weg, maar de verschuiving richting franchise heeft mogelijk nog meer effecten. Het rekruteren van zelfstandige ondernemers bijvoorbeeld: hoe moeilijk is dat in de huidige omstandigheden? Raakt de vijver leeggevist of is er net een groter aanbod aan retailondernemers? Welk profiel hebben ondernemers? Is ervaring een must of niet? Schrikt de grote concurrentie hen af? En wat bepaalt of ze succesvol zijn of niet? We legden onze vragen voor aan verschillende foodretailers.