- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Europese consumenten moeten anders gaan eten, zo blijkt uit de deze week voorgestelde ‘van boer tot bord’-strategie die deel uitmaakt van de Europese Green Deal. Europa geeft de consument een centrale rol in het radicaal veranderen van ons voedselsysteem.
“Moeder Aarde heeft er genoeg van”, zegt Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie. De Nederlander stak een plan in elkaar waarmee Europa tegen 2050 klimaatneutraal moet worden. De stapel maatregelen die hij voorstelde, heeft een grote impact op hoe we in de toekomst gaan produceren en consumeren. Het eerste en misschien wel belangrijkste onderdeel van dat plan dat woensdag werd gepresenteerd: 'Farm to Fork' ofwel de 'Boer tot Bord'-strategie. De kern ervan is dat ons voedselsysteem - productie, logistiek, consumptie – radicaal anders moet. Als argument daarvoor verwijst de Commissie naar enkele cijfers: 29% van de globale uitstoot van broeikasgas komt van voedselsystemen, 68% van de landbouwgrond in de EU wordt gebruikt voor veetelt en bijna 70% van alle landbouwuitstoot wordt veroorzaakt door veeteelt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?