- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het consumentenvertrouwen in de 28 landen van de EU heeft zijn opwaartse trend in het derde kwartaal van dit jaar voortgezet en is gestegen tot het hoogste niveau sinds eind 2007.
In opdracht van de Europese Commissie bevraagt onderzoeksbureau GfK maandelijks 40.000 mensen uit de 28 Europese lidstaten over hun economische situatie en hun verwachtingen van de evolutie daarvan. Daaruit is gebleken dat het consumentenklimaat in Europa de positieve groei van het voorbije jaar heeft verder gezet in het derde kwartaal.
Het consumentenvertrouwen in de 28 landen van de EU is in het voorbije kwartaal geëindigd op 20,9 punten. Het is gestegen van 19,1 punten aan het eind van het tweede kwartaal en heeft nu het hoogste niveau sinds eind 2007 bereikt.
"De particuliere consumptie is in het afgelopen kwartaal een belangrijke pijler voor de Europese economie gebleken, en in verschillende landen is de koopbereidheid ofwel verbeterd ofwel stabiel gebleven”, zegt Rolf Bürkl, consumentenexpert bij GfK. “Dit heeft de gemengde resultaten voor andere maatstaven in de afzonderlijke landen gecompenseerd, zoals de economische verwachtingen in Frankrijk, Duitsland en Portugal en de inkomensverwachtingen in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland die beide zijn gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017."
Ook in België verbeterde het vertrouwen van de consument, zegt GfK. “Als gevolg van een sterke export verbetert de economische verwachting van de Belgische consument voortdurend en zijn er ook tekenen van verbetering wat de inkomensverwachtingen betreft”, klinkt het.
Tijdens het derde kwartaal stegen de economische verwachtingen gestaag tot 24,3 punten aan het eind van de periode. Dit is het hoogst genoteerde niveau sinds het eerste kwartaal van 2014. Het is 10,1 punten hoger dan aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar en een stevige 21,8 punten hoger dan op hetzelfde tijdstip vorig jaar.
Na de neerwaartse trend die in het tweede kwartaal werd opgetekend, werden de inkomensverwachtingen in het derde kwartaal hersteld, wel met een lichte knik in augustus. Het kwartaal eindigde op -2,8 punten, een verbetering van 5,3 punten sinds het eind van het tweede kwartaal en van 12,5 punten sinds hetzelfde tijdstip vorig jaar.
Na de gestage daling van de koopbereidheid sinds het hoogtepunt in april, steeg deze maatstaf eindelijk in augustus, om vervolgens opnieuw te zakken in september en het kwartaal op 14,8 punten af te sluiten. Dit is een stijging van 1,3 punten ten opzichte van het eind van het tweede kwartaal en is slechts 0,6 punten hoger ten opzichte van hetzelfde tijdstip vorig jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?