- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds Fabienne Bryskère op 1 maart CEO van Mestdagh werd, kwam er heel wat op haar af: de coronacrisis, maar ook het nieuwe master franchisecontract dat Mestdagh en Carrefour aan elkaar verbindt tot 2030. De voormalige CEO van Multipharma over haar woelige eerste maanden aan het hoofd van de supermarktketen.
Op 1 maart begon ze als CEO van Carrefour Mestdagh, allicht niet de meest voorspoedige timing. Twee weken later barstte de coronacrisis los en was het ook in de retail alle hens aan dek. De 56-jarige Brusselse kreeg de taak het werk van haar voorganger Guillaume Beuscart verder te zetten, die eind 2017 bij het bedrijf belandde, dat tot dan in handen van was Eric en John Mestdagh. De eerste uitdaging voor Fabienne Bryskère was de continuïteit verzekeren en de fundamenten van het bedrijf verstevigen, na enkele turbulente jaren. Zo voerde de groep Carrefour in 2010 de ‘fusie van de eeuw’ door door Promodès over te nemen, eigenaar van onder meer Continent, Champion, Shopi en Dia. De familie Mestdagh, die tot dan toe de winkelketen Champion uitbaatte, zag zich genoodzaakt verder te gaan, onder de naam Carrefour Mestdagh. Het samengaan met Carrefour, ‘de schoonmoeder die Mestdagh niet gekozen heeft’ volgens sommige media, had veel weg van een gedwongen huwelijk. Na een ingrijpend sociaal plan, waarbij in 2018 360 jobs verdwenen, heeft Fabienne Bryskère nu de leiding over 2.000 personeelsleden en 85 Carrefour Market-winkels (51 geïntegreerde winkels, 34 franchisehouders), verspreid over Wallonië en Brussel. Werk had ze sowieso al genoeg op de plank, maar toen was er plots de gezondheidscrisis. “Mijn eerste werkdag was op 3 maart”, vertelt ze. “Twee dagen later hebben we een crisiscel in het leven geroepen waar tien mensen deel van uitmaakten. We hebben 40 laptops aangekocht om al het telewerk in goede banen te leiden. Het beheer van de crisis vroeg al mijn aandacht tot juni.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?