- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Facebook lanceert Facebook Shops, waarmee het winkelen via Facebook en Instagram wil vergemakkelijken. Een manier voor Marc Zuckerberg om Amazon het vuur aan de schenen te leggen.
Met Facebook Shops kunnen bedrijven gratis hun producten en diensten online via het platform aanbieden. “Zo kan elk bedrijf, ongeacht zijn grootte, zijn producten en diensten online zetten en in contact komen met klanten waar en wanneer het hen uitkomt”, meldt Facebook. Facebook Shops zal terug te vinden zijn op de Facebook-pagina of het Instagram-profiel van een bedrijf, of te ontdekken via ‘Stories’ of advertenties.’ Vervolgens kunnen mensen door de volledige collectie van het merk bladeren, producten bewaren die hen interesseren en een bestelling plaatsen.
De dienst is gratis, maar Facebook hoopt dat webwinkels nog meer advertentie-inkomsten zullen genereren. Vanuit advertenties kunnen consumenten rechtstreeks aankopen. Als lokkertje biedt Facebook kleine webwinkels mogelijkheden aan die ze zelf meestal niet hebben, zoals augmented reality en artificial intelligence, waarmee automatisch gedetecteerd wordt welk produc in een bepaalde video foto getoond wordt. Voor de logistiek van de elektronische handel zal Facebook samenwerken met bestaande bedrijven zoals het Canadese bedrijf Shopify. De socialemediasite probeert al langer een rol te spelen in e-commerce, maar moest toezien hoe Amazon het voortouw nam, ook als het over advertentie-inkomsten gaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?