De Belgische bioketen Färm wil consumenten stimuleren om anders, en vooral duurzamer, te gaan eten en lanceert daarom zijn eigen duurzaamheidsindicator ‘de Färmoscoop’. Via deze tool kunnen klanten in één oogopslag de maatschappelijke impact van elk product analyseren. 

Bioketen Färm schakelt een versnelling hoger op vlak van duurzaamheid en introduceert zijn eigen duurzaamheidsindicator waardoor klanten gemakkelijker duurzamer kunnen consumeren. Het principe van de Färmoscoop is simpel. De tool analyseert de verschillende producten die bij Färm verkocht worden op basis van 11 ecologische, maatschappelijke en economische criteria. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken of het product afkomstig is van Belgische bedrijven of Belgische producenten en verwerkers, of de oorsprong van elk ingrediënt duidelijk wordt vermeld, of producten onbewerkt en minder energieverslindend zijn, en zelfs of producten verdergaan dan het biolabel. Deze analyse leidt tot een “färmoscore” voor elk product, ofwel een duurzaamheidsindicator die stijgt met een punt telkens een product aan een criterium beantwoordt. Hoe hoger de score, hoe duurzamer het product. Op die manier krijgt de klant een duidelijk overzicht van de maatschappelijke impact van elk product.

Färmoscoop

“De maatschappelijke uitdaging achter Färmoscoop is de consument in staat stellen zich de waarde van de producten weer volledig toe te eigenen. En dat niet alleen via de gebruikelijke betekenis van ‘prijs’, maar ook en vooral in termen van positieve impact op de wereld”, verklaart Alexis Descampe, medeoprichter van de coöperatie Färm. “De consument kan vanaf nu bewuste keuzes maken en actief bijdragen aan de wereld van morgen.” 

Met deze nieuwe tool wil Färm consumenten niet alleen stimuleren om duurzamer te eten, maar wil het ook meer transparantie bieden over zijn producten. Naast de färmoscore staat er op elk voedingsetiket vermeld waar het product geproduceerd is of verwerkt is, en welke andere labels het heeft. “Al deze informatie vind je ook terug op het kassaticket, zodat iedereen zich bewust kan worden van zijn positieve impact en de evolutie daarvan”, vervolgt Alexis Descampe, die hoopt om met de Färmascoop ook andere actoren tot verandering te inspireren, zelfs over de grenzen heen.

Duurzamere aankopen worden beloond

Om klanten nog een extra boost te geven om duurzamer te kopen, zet Färm een getrouwheidssysteem op poten dat aankopen met een hoge duurzaamheidsscore extra beloont. Daarnaast zal de bioketen ook interactieve uitdagingen organiseren in de trant van “Tournee Minérale” en “Dagen zonder vlees”. “We zijn overtuigd dat een voedingsomslag alleen maar duurzaam verankerd kan zijn wanneer je het op een positieve en niet-culpabiliserende manier aanpakt. We ontwikkelden daarvoor een enthousiasmerende communicatie- en engagementsprogramma”, besluit Alexis Descampe.