De Belgische bioketen Färm wil consumenten stimuleren om anders, en vooral duurzamer, te gaan eten en lanceert daarom zijn eigen duurzaamheidsindicator ‘de Färmoscoop’. Via deze tool kunnen klanten in één oogopslag de maatschappelijke impact van elk product analyseren.
Bioketen Färm schakelt een versnelling hoger op vlak van duurzaamheid en introduceert zijn eigen duurzaamheidsindicator waardoor klanten gemakkelijker duurzamer kunnen consumeren. Het principe van de Färmoscoop is simpel. De tool analyseert de verschillende producten die bij Färm verkocht worden op basis van 11 ecologische, maatschappelijke en economische criteria. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken of het product afkomstig is van Belgische bedrijven of Belgische producenten en verwerkers, of de oorsprong van elk ingrediënt duidelijk wordt vermeld, of producten onbewerkt en minder energieverslindend zijn, en zelfs of producten verdergaan dan het biolabel. Deze analyse leidt tot een “färmoscore” voor elk product, ofwel een duurzaamheidsindicator die stijgt met een punt telkens een product aan een criterium beantwoordt. Hoe hoger de score, hoe duurzamer het product. Op die manier krijgt de klant een duidelijk overzicht van de maatschappelijke impact van elk product.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?