- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vergeet Tournée Minérale, voortaan is het “Februari zonder supermarkt”. Met deze challenge wil En Vert et Contre Tout mensen aansporen om hun inkopen een maand lang niet in de supermarkt maar wel bij kleine handelaars te doen. Zo wil de organisatie de lokale handel een duwtje in de rug geven.
Het Zwitserse collectief En Vert et Contre Tout, opgericht in februari 2017, heeft een wel heel speciale uitdaging: mensen overtuigen om een hele maand lang geen boodschappen te doen bij supermarkten, maar wel bij kleine handelaars. Vorig jaar namen maar liefst 20.000 mensen in Zwitserland en Frankrijk deel aan de actie, tegenover slechts 800 deelnemers in 2017.
Maar vanaf dit jaar gaat de challenge voor het eerst ook door in ons land. Zo werden er al enkele Facebookpagina’s opgericht voor de regio’s Brussel, Namen, Luik, Charleroi, Gent en Mechelen, en sinds vandaag ook voor Ottignies-Louvain-la-Neuve en Doornik. Op die pagina’s kunnen leden tips en leuke adresjes uitwisselen, zodat klanten hun boodschappen niet bij retailers als Carrefour, Colruyt, Delhaize, Aldi, Lidl… hoeven te doen. Of het initiatief ook zal aanslagen in ons land blijft nog maar de vraag. Momenteel telt de groep al zo’n 1.308 leden in België.
Met deze challenge wil de organisatie inspelen op de actualiteit, milieubewustzijn, voeding en gezondheid. Het doel? “Zelfstandige handelaars ondersteunen, kruidenierszaken uit de buurt laten herontdekken, kleine producenten ondersteunen, de verkoop in bulk en lokale handel bevorderen, de supermarkten herbevolken en consumenten opnieuw leren wat er nu echt belangrijk is. Bovendien kunnen we supermarkten op deze manier ook laten weten dat we niet akkoord gaan met hun 'oververpakking', de enorme hoeveelheid kilometers die moeten afgelegd worden om de producten in de winkel te krijgen, of de prijspolitiek die de kleine producenten vernietigt“, verduidelijkt En Vert et Contre Tout op zijn website.
Toch gaat het volgens de oprichters van het project niet om een pure boycot, maar eerder om een poging om mensen gezonder te laten eten, de lokale handel te stimuleren, en misschien zelfs om toffe ideeën te geven aan retailers die aandachtig nieuwe Belgische consumptiegewoontes op de voet volgen. Toch zijn er bij deze challenge geen specifieke regels. Aangezien verschillende gespecialiseerde winkels de afgelopen jaren hun deuren hebben gesloten, is het immers niet altijd mogelijk om alternatieven te vinden voor grote retailers. Daarom moedigt En Vers et Contre Tout consumenten aan om bijvoorbeeld vaker hun brood bij de lokale bakker te halen of een keer per week naar de markt te gaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?