Volgens een onderzoek die door BeCommerce is verricht onder 425 e-shops (80% van de Belgische e-commercemarkt) verwachten de Belgische onlineretailers tijdens de feestdagen een omzet van 216 miljoen euro te behalen. Dit zou overeenkomen met 14,8% van de totale omzet van de sector (geschat op 1,46 miljard euro in 2012). In 2011 bedroeg de omzet tijdens de feestdagen 190 miljoen euro, ofwel 14% van de jaaromzet.
Om de onlineverkoop tijdens de feestdagen te bevorderen, nemen de e-retailers hun toevlucht tot het optimaliseren van hun positionering op zoekmachines (44%), speciale reclameacties (39%) en e-mailingscampagnes (39%).
De e-shopper wil de drukte vermijden
De klant die via het web koopt wil vooral de drukte (83%) en stress in de winkels vermijden, maar hij wil ook zijn aankopen doen wanneer het hem uitkomt en dus niet onder tijdsdruk (61%). Hij is van mening dat dit een handige manier is om te shoppen (56%) en hij wil tijd besparen (44%).
Mode, het meest gekochte internetartikel
De meest gevraagde onlineproducten zijn modeartikelen en -accessoires (55%), speelgoed (22%), software (22%) en multimedia / elektronika (18%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?