- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens een onderzoek die door BeCommerce is verricht onder 425 e-shops (80% van de Belgische e-commercemarkt) verwachten de Belgische onlineretailers tijdens de feestdagen een omzet van 216 miljoen euro te behalen. Dit zou overeenkomen met 14,8% van de totale omzet van de sector (geschat op 1,46 miljard euro in 2012). In 2011 bedroeg de omzet tijdens de feestdagen 190 miljoen euro, ofwel 14% van de jaaromzet.
Om de onlineverkoop tijdens de feestdagen te bevorderen, nemen de e-retailers hun toevlucht tot het optimaliseren van hun positionering op zoekmachines (44%), speciale reclameacties (39%) en e-mailingscampagnes (39%).
De e-shopper wil de drukte vermijden
De klant die via het web koopt wil vooral de drukte (83%) en stress in de winkels vermijden, maar hij wil ook zijn aankopen doen wanneer het hem uitkomt en dus niet onder tijdsdruk (61%). Hij is van mening dat dit een handige manier is om te shoppen (56%) en hij wil tijd besparen (44%).
Mode, het meest gekochte internetartikel
De meest gevraagde onlineproducten zijn modeartikelen en -accessoires (55%), speelgoed (22%), software (22%) en multimedia / elektronika (18%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?