- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Hoewel lokale alcoholische dranken erg bekend zijn, geldt dat vaak niet voor Belgische frisdranken. Daaom lanceren drie Belgische frisdrankproducenten Ferm, Ritchie en Simone a Soif! samen Belgian Craft Drinks, een platform waarmee ze lokale frisdranken in de kijker willen zetten.
In 2018 hebben de Belgen met z’n allen jaarlijks meer dan 1422,8 miljoen liter frisdrank gedronken. Dat komt neer op één blikje per persoon per dag. Toch is de frisdrankenmarkt in België volgens Belgian Craft Drinks bijna volledig gemonopoliseerd door de multinationals, zeker in de horeca, op festivals en op andere evenementen, waar de alternatieven van lokale merken nog steeds ondervertegenwoordigd zijn.
Daar willen drie Belgische frisdrankenmerken: Ferm, Ritchie en Simone a Soif!, iets aan doen. Daarom hebben ze beslist om www.BelgianCraftDrinks.be in het leven te roepen: een platform voor wie op zoek is naar kwaliteitsvolle, lokale frisdranken met natuurlijke ingrediënten. De website richt zich onder meer op organisatoren van evenementen, traiteurs, openbare markten, cafés en restaurants. Consumenten vinden op de website ook degustatieboxen: voor 24 euro (+5 euro transportkosten) halen ze een fijne selectie Belgische frisdranken in huis.
“De hele Covid-19- crisis heeft iedereen aan het denken gezet”, vertelt aldus Jan Verlinden van Ritchie. “We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, nu is het meer dan ooit tijd om onze Belgische frisdranken met natuurlijke ingrediënten naar voor te schuiven. We hopen ook dat we in het post-coronatijdperk de Belgische horecazaken mee een boost kunnen geven met onze lokaal aanbod.”
Antoine de Menten van Simone a Soif! benadrukt dat de drie merken eerder complementair dan concurrerend zijn en elk een eigen type product aanbieden: biologische fruitwaters op basis van hydrolaten van Simone a Soif!, natuurlijke limonades en cola's van Ritchie, en kombucha voor Ferm. De drie merken hebben al enkele klanten, zoals Aveve of Interdrink. Door hun krachten te bundelen kunnen zij de ontwikkeling van aanbiedingen vergemakkelijken, reageren op aanbestedingen en hun aanwezigheid op evenementen of festivals verzekeren. Daarnaast kunnen ze ook gezamenlijke initiatieven organiseren om naamsbekendheid te verwerven of gezamenlijk deelnemen aan beurzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?