De Findus Group koopt de Belgische retailactiviteiten van het merk Lutosa. De overname creëert een nieuwe speler op de diepvriesmarkt: Lutosa Findus Belgium.
De Findus Group bevestigt hiermee zijn strategie van het binnentreden van nieuwe markten door lokale spelers over te nemen. Lutosa Findus zal samen met Frankrijk en Spanje Findus South Europe vormen. De productie van Lutosa’s retailproducten blijft in de fabriek in Leuze. Net zoals in Spanje en Frankrijk zal België autonoom functioneren met een onafhankelijke algemeen directeur, en dat is Ives Depoortere, die we nog kennen van zijn werk bij Orangina-Schweppes. Wij spraken met de nieuwbakken directeur over de overname.
Ives Depoortere: "een mooie kans om Findus op de Belgische markt uit te bouwen”
"Findus Group was al langer geïnteresseerd in een ontwikkeling op de Belgische markt. De overname van het merk Lutosa bood daarvoor een mooie kans, omdat we op die manier vermeden werd om helemaal “from scratch” te moeten beginnen. De overname creëert een uitstekend platform voor de terugkeer van een challenger naar de categorie, die wel wat dynamiek kan brengen in de markt. Het was ook de vraag van de Europese autoriteiten, dat McCain bij de overname van Lutosa, het Lutosa-merk wel van de hand moest doen, om de concurrentie te verzekeren. Wat de productie betreft, is ons verzekerd dat de fabrieken van Lutosa (die eigendom zijn van McCain, red.) voor ons zullen blijven produceren."
Ives Depoortere bevestigt ons ook dat deze overname al enkele maanden werd voorbereid achter de schermen. Met Lutosa – Findus België is ondertussen een nieuwe organisatie opgezet. Er werden inmiddels al enkele versterkingen voor het bedrijf aangekondigd: Zo zal Vincent Carton (ex-Sales Manager Unilever, ex-ECR Europa voor België) de commercieel verantwoordelijke worden.
Findus, terug van weggeweest
De terugkeer van Findus naar België is een belangrijke gebeurtenis voor de diepvriescategorie. Het merk, dat in 1945 in Zweden werd opgericht, was tot 2000 nog aanwezig in ons land als onderdeel van de portefeuille van Nestlé. Maar de Zwitserse groep verkocht Findus, en het kwam in 2005 bij het Britse Foodvest terecht, een zeevruchtenspecialist en eigenaar van marktleider Young’s in Groot-Brittanië. In 2008 werd Foodvest overgenomen door het investeringsfonds Lion Capital, dat ook aandelen heeft in bedrijven als HEMA, AS Adventure, Orangina Schweppes en Mora. Iglo, dat vroeger de grote concurrent was van Findus, heeft een gelijkaardige evolutie doorgemaakt: het ging van een FMCG-gigant (Unilever) over naar het investeringsfonds Permira.
De overname van het merk Lutosa markeert het einde van een lange ellips voor Findus op de Belgische markt. In 2009 dacht het bedrijf al aan een terugkeer naar België, maar was pas vandaag dat die terugkeer een feit werd.
Lutosa, werd in 1978 opgericht in België, en werd door zijn oprichters (de familie Van den Broeke) aan de Pinguin-groep verkocht, dat op zijn beurt Lutosa doorverkocht aan McCain in 2013. De Europese autoriteiten lieten de overname toe op de voorwaarde dat het retail-merk Lutosa niet gebruikt werd door McCain. In dat geval zou McCain immers de facto een monopolie in de categorie diepgevroren aardappelproducten hebben gehad.
Lutosa Findus zal geleid worden door algemeen directeur Ives Depoortere, en zal naar eigen zeggen de ervaring en know how van de twee spelers combineren. “De synergie tussen de twee sterke merken Lutosa en Findus zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen met de bedoeling om de Belgische consumenten en distributeurs tevreden te stellen en nog beter te bedienen”, zegt Depoortere.