Het Belgische filiaal van de Franse groep Altavia, Altavia-ACT*, dat communicatiecampagnes voor verschillende merken en retailers beheert, vindt zichzelf opnieuw uit via een vereenvoudigde organisatie. Dankzij het nieuwe team biedt het bedrijf 360°-oplossingen die volledig voldoen aan de eisen van de klant. Een gesprek met Monique Jorge (Art Director) en Anouk Gilson (Head of Packaging).

Wat mogen we in 2021 verwachten van Altavia-ACT*?

Vandaag is het meer dan ooit onze missie om voor elke klant een oplossing op maat te ontwikkelen. Onze aanpak kan worden samengevat in twee woorden: Simplify life. Het vertaalt zich bijvoorbeeld door de directe integratie van onze klanten in onze processen (kitchen review), via onze geïnterconnecteerde afdelingen die onze klanten een flexibelere 360°-oplossing bieden.

Welke innovaties heeft u onlangs gedaan binnen de afdeling packaging?

We hebben onze packaging en creatieve teams gegroepeerd in één entiteit. Deze nieuwe organisatie zorgt voor meer flexibiliteit en een grotere gedrevenheid, terwijl onze workflow wordt vereenvoudigd. Het idee is dus om meerdere profielen onder te brengen in hetzelfde team om zo een rijke en gemeenschappelijke uitwisseling te garanderen volgens de specifieke behoeften van de klant. 

Welke veranderingen kunnen we verwachten van de creatie, en meer bepaald van de packaging? 

De visie op verpakkingen is geëvolueerd, net als de verwachtingen van de consument en de daarmee samenhangende milieukwesties. Creatief denken gaat verder dan puur design: het lezen van informatie, het kiezen van materialen en nieuwe vormen, trends... De packaging is een “stuk” van het merk dat de consument mee naar huis neemt, dus het moet de waarden van dat merk weerspiegelen. We willen de samenwerking op een meetbare manier en continu verbeteren. Hoewel deze afdeling altijd deel heeft uitgemaakt van ons DNA, is er geen onafhankelijke “verpakkingsafdeling” en “creatie-afdeling” meer. Wel is er een scala aan experts met verschillende vaardigheden waaronder packaging. 

In hoeverre heeft dit een impact op uw workflow?

We werken veel meer samen. Om bijvoorbeeld een project beter te begrijpen, wordt het creatieve team nu aangemoedigd om (op dezelfde manier als het verkoopteam) deel te nemen aan de eerste briefing. Een manier om meer ondergedompeld te raken in de geschiedenis en het DNA van het merk. Zo is het gemakkelijker om het onderzoek te sturen en de klant optimaal te ondersteunen in het hele creatieve proces. Het stelt de klant ook in staat om direct advies te krijgen van het creatieve team en zo een meer constructieve uitwisseling te creëren. Creativiteit is niet alleen het eindproduct, maar ook het ontwikkelingsproces. 

Wat zijn op dit moment en in de toekomst de grote uitdagingen op het gebied van packaging? 

Onze grootste uitdaging is om te kiezen voor meer duurzame en ergonomische alternatieven voor onze verpakkingen. Hoe kan onze packaging worden bewaard en hergebruikt door de consument? Hoe kunnen we een meerwaarde toevoegen aan de verpakking? Hoe kunnen we het multifunctioneel maken? Het belang dat wordt gehecht aan de samenwerking tussen onze afdelingen en de 360°-oplossingen die we onze klanten aanbieden, stellen ons in staat om kennis te delen om zo tot adequate oplossingen te komen. 

Wat is er volgens u cruciaal om een impactvolle packaging te realiseren? 

In de eerste plaats: samenwerking. Dat is essentieel, vooral als die gebaseerd is op de beginselen van interconnectie en gezamenlijke intelligentie. Het is ook belangrijk om het proces aan te passen aan de behoeften en het budget van de klant, en de manier waarop de teams werken. En tot slot is eenvoud, een integraal onderdeel van onze “Simplify life” baseline, een manier om direct ter zake te komen door verdeling tegen te gaan en een grote efficiëntie mogelijk te maken. 

Case study

Carrefour heeft een nieuw gamma producten gelanceerd dat de Belgische terroir en culinaire tradities in de verf zet. We werden benaderd om de branding, de verpakking en de communicatie voor deze lancering uit te werken; een grote 360°-uitdaging voor Carrefour Frankrijk/België.

De uitdaging was om een nieuw merkimago te creëren dat de Belgische waarden uitdraagt en een sterke storytelling heeft. Onze strategie bestond erin om een deel van de 'Belgitude' in de kijker te zetten door één enkele duidelijke en impactvolle naam te gebruiken, waarrond het verhaal van de 'Belgen' zou kunnen worden verteld. Hieraan hebben we een sterk grafisch symbool toegevoegd zodat mensen het nieuwe gamma direct herkennen. Om deze authentieke kant, die eigen is aan ons, te benadrukken, hebben we op een subtiele manier illustraties van typische landschappen geïmplementeerd als eerbetoon aan ons Belgisch erfgoed. Tot slot heeft de keuze voor een verfijnde gastronomische foto voor elk product het mogelijk gemaakt om authenticiteit, aantrekkelijkheid en een moderne touch te combineren.

De Belgen

Na de creatie van het grafische ontwerp hebben we de lancering van dit nieuwe gamma op ons genomen. We hebben een video gemaakt waarin het gamma werd voorgesteld en die gebruikt kon worden op verschillende communicatieplatformen. Het succes van dit project is het resultaat van gezamenlijk teamwork aangezien elke persoon van het team (copy, creatief, creatief packaging, motion designer, ...) heeft bijgedragen aan het project.

Meer info?

Wil je meer weten over de case study van ‘De Belgen’?
 

Klik hier