- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize is volop nieuwe technologieën aan het ontwikkelen. Frans Muller, CEO van de groep, wil meer innoveren en experimenteren, en benadrukt dat het bedrijf niet bang mag zijn voor mislukkingen. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.
Ahold Delhaize is momenteel volop bezig met de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerd sorteercentrum in het Amerikaanse Hartford, Connecticut. Vanaf januari zullen boodschappen die online besteld worden hier immers volledig automatisch verpakt worden om vervolgens dezelfde dag nog door de klant te worden opgehaald in de Stop & Shop-winkel in Hartford. Het sorteercentrum is bovendien zo compact dat het in de bestaande supermarkt past, aldus Het Financieele Dagblad. Klanten die binnenkort door het grote venster naast de zuivelafdeling kijken, zullen het verpakkingsproces dus rechtstreeks mee op de voet kunnen volgen.
Deze technologie, waarvan Ahold Delhaize de ‘launching partner’ is, is volledig nieuw en werd ontwikkeld door het Oostenrijkse bedrijf Knapp. Concreet gaat het dus om een experiment, al moet de groep daar volgens Frans Muller zeker niet bang voor zijn. “We moeten meer durven experimenteren. Ik wil meer inspiratie en creativiteit zien en minder vaak horen “Dat kan niet', of ”Dat gaat niet“ zonder dat we het geprobeerd hebben. Dat dingen dan af en toe mislukken hoort erbij”, verklaart hij aan de Nederlandse krant.
“We waren behoudend en probeerden de regie over ons bedrijf strak in de hand te houden”, vervolgt Muller in de krant. "Maar ik vind dat we meer met de buitenwereld moeten delen waar we mee bezig zijn: onze successen en mislukkingen.” Het bedrijf moet met andere woorden veel spannender en uitdagender worden, klinkt het. “Als wij het juiste talent willen aantrekken, moeten we ze kunnen inspireren.”
Het Financieele Dagblad verwijst ook naar de sterke concurrentie in Nederland, meer bepaald van Picnic een speler die Frans Muller maar al te goed kent. Zijn jongere broer Michiel Muller is namelijk een van de oprichters van de online supermarkt die het momenteel erg goed doet. Het antwoord van Frans Muller op deze concurrentie? Nog meer investeren in e-commerce en een chief digital officer benoemen, zo meldt de krant. Ter herinnering onlangs opende Albert Heijn zijn eigen kassaloze supermarkt in Nederland. Ahold Delhaize hoeft volgens Muller dan ook niet onder te doen voor grote e-commercespelers als Amazon. Al benadrukt hij wel dat de groep moet blijven investeren: “We moeten ons onderzoek naar kunstmatige intelligentie en robotica versnellen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?