Wat in 1986 begon als een klein muntje in de Belgische apotheken, heeft in sneltempo de Belgische markt veroverd. Frisk verdrievoudigde haar marktaandeel in slechts 8 jaar en is nu goed voor bijna 30% van de omzet in het segment frismakers. “Er zit zelfs nog veel meer groei in”, vertelt Dave Brosens, brand manager Frisk bij Perfetti Van Melle.
Met de pay-off ‘Frisk. Boost yourself.’ belooft het muntje consumenten een frisse adem en een boost in zelfvertrouwen. Dave Brosens: “Die kwaliteiten waren al aanwezig toen het muntje in 1986 door een Leuvense ondernemer bedacht werd. Tot dan toe waren er hoofdzakelijk grote mints met suiker; Frisk was sterk onderscheidend als klein suikervrij muntje. Het werd in eerste instantie bij een farmaceutisch bedrijf gefabriceerd en verscheen in het apothekerskanaal. Al snel vond Frisk ook zijn weg naar de Belgische supermarkten.”
Succesformule
Jaar op jaar blijft Frisk groeien en dat heeft er mede voor gezorgd dat het hele segment is meegegroeid. “Dat komt voor een groot deel doordat we steeds blijven vernieuwen”, stelt Dave Brosens. “Met enerzijds extra functionaliteiten als een 2 uur schone adem en het neus-keeleffect, en anderzijds nieuwe verpakkingen als het blikje en de grote pot, weten we een bredere doelgroep te bereiken en waarde toe te voegen.”
Perfetti Van Melle investeert veel in consumenten- en shopperonderzoek en is sparringpartner voor haar retailers. “Retailers zijn vandaag de dag terecht kritisch, de verkoopruimtes zijn klein. Daarom kiezen wij met Frisk voor weloverwogen nieuwe introducties, die vanuit ons de aandacht en ondersteuning krijgen om te renderen”, vervolgt hij.
Ook het consistent doorvoeren van de heldere merkpositionering is onderdeel van het succes. Frisk ondersteunt elke introductie met een 360° campagne, met een rol voor de winkelvloer. “Ons doel is om ervoor te zorgen dat de consument over alle touchpoints heen dezelfde boodschap van Frisk als verfrisser ervaart. Zo streven we naar de voorkeurspositie in het brein van de consument. Tel daar de relevante posities in de retail bij op, dicht bij de kassa, en de succesformule van Frisk is rond.”
Variatie verkoopt
Keer op keer komt Frisk met succesvolle varianten op 2 assen: concepten en verpakkingen. “Daardoor weten we steeds onze doelgroep te verbreden en waarde toe te voegen aan het segment”, aldus de brand manager.
Het klassieke schuifdoosje werd in 2004 vervangen door een nieuw doordrukdoosje. De grootste doorbraak in verpakking kwam in 2009 met het blikje. Ook het muntje kreeg een update; een groter, driehoekig muntje dat ondertussen iconisch is in de mintcategorie.
Frisk is nu al verkrijgbaar in meer dan 10 varianten en concepten, waaronder 2H(ours) Clean Breath en Fresh Effect. Brosens: “Met ons brede assortiment bedienen we consumenten optimaal en zorgen we voor maximaal rendement uit de verkooppunten voor onze retailers. De interessante marges erbij opgeteld, maken dat Frisk onmisbaar is in elk winkelpunt.”
Frisk White
En het bedrijf stopt niet met vernieuwen. In 2020 verschijnt Frisk White, met verfrissing en extra benefits. Het muntje bevat namelijk functionele ingrediënten als Vitamine D, die helpen de tanden natuurlijk wit te houden. Frisk White zal verkrijgbaar zijn in de smaak peppermint, in het bekende handige blikje: ideaal voor onderweg. Frisk White krijgt een nationale campagne met TV, online video, social media, sampling en promoties op de winkelvloer.
Samen halen we graag meer uit het frismakersschap
Neem voor meer informatie contact op met je contactpersoon bij Perfetti Van Melle.