- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Procter & Gamble-filialen Benelux en Frankrijk gaan fuseren. Dat schrijft het Franse vakblad LSA en werd door P&G bevestigd aan onze redactie.
P&G Benelux en Frankrijk gaan vanaf 1 juli 2014 fuseren. De huidige CEO van P&G Frankrijk, Loïc Tassel, zou als General Manager & Vice President aan het hoofd van het nieuwe filiaal komen te staan. Het samengevoegde P&G-filiaal zal een belangrijkere positie binnen het Amerikaanse moederbedrijf door de achtste dochteronderneming te worden, goed voor een omzet van 4 miljard euro.
Toch zullen de consument en de retailers niet veel merken van de fusie, zegt Ronald van de Straat (woordvoerder van P&G Benelux). “Het is vooral een juridische fusie. P&G België en Nederland gaan nauwer samenwerken met Frankrijk, zoals dat eerder al met Benelux gebeurde. Dit is een logische volgende stap. De verhuis zal intern gebeuren op vlak van logistiek en dergelijke. Zo moeten business units niet meer met 3 landen onderhandelen, maar met maar één organisatie”.
De schaalvergroting heeft natuurlijk financiële voordelen voor P&G. “Kostenbesparing? Ja, maar ook meer efficiëntie. Wij willen schaal creëren waar een schaalvoordeel mogelijk is”, zegt van de Straat. “Dat kan ook voordelen voor de handelspartners en de consumenten. Door een grotere markt te bespelen kunnen we bijvoorbeeld meer investeren in innovaties.”
P&G benadrukt dat er voor de 3 landen 3 organisaties blijven. “Alle beslissingen voor België worden in België genomen door Belgische mensen. We houden de lokale zaken lokaal, omdat het 3 verschillende landen zijn.” Het hoofdkantoor in Brussel blijft dan ook bestaan, net als het onderzoekslab. Ook zouden er geen ontslagen gemoeid zijn met de fusie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?