- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Coca-Cola stort zich op de energiedranken en pakt uit met “Coca-Cola Energy” en “Coca-Cola Energy No Sugar”. Daardoor gaat het de concurrentie aan met Monster Beverage Corp, een bedrijf dat gedeeltelijk in handen is van Coca-Cola. Die laatste wordt nu echter voor de rechter gedaagd, omdat de lancering in strijd zou zijn met een eerdere overeenkomst tussen beide, aldus Reuters.
Dat Coca-Cola nieuwe markten wil aanboren bleek al in het verleden. Zo kreeg de drankengigant het Franse Bedrijf Tropico, specialist in niet-bruisende dranken, en sportdrankenmerk BodyArmor in handen. Nu gaat Coca-Cola nog een stapje verder. Het bedrijf wil zich immers op de markt van de energiedranken storten door zelf 2 producten te lanceren: “Coca-Cola Energy” en “Coca-Cola Energy No Sugar”. Die bevatten natuurlijke cafeïne en guarana extracten. Belangrijk detail: door deze lancering begeeft de drankengigant zich in het rechtstreekse vaarwater van Monster Beverage Corp.
Ter herinnering, in 2015 nam Coca-Cola een belang van 17% in Monster Beverage Corp, producent van het energiedrankenmerk Monster dat wordt verdeeld door Coca-Cola. Daardoor werd het frisdrankenreus meteen de grootste aandeelhouder van het bedrijf, zo schrijft Reuters. Toch dreigt die samenwerking nu in gevaar te komen door de lancering van de nieuwe energiedranken van Coca-Cola. De frisdrankengigant komt zo immers in het rechtstreekse vaarwater van Monster Beverage Corp terecht. Die laatste heeft dan ook besloten om Coca-Cola voor het arbitragehof te dagen, aangezien de voorwaarden uit de overnameovereenkomst uit 2015 nu geschonden zouden zijn. Ter herinnering, Monster Beverage Corp is goed voor een omzet van 6 miljard euro.
De vraag blijft wat nu het echte motief is van Coca-Cola. Wou de drankengigant simpelweg een nieuwe variant op de markt brengen voor een specifieke doelgroep? Of gaat het doelbewust de concurrentie aan met grote energiedrankenbedrijven? We hebben er onze twijfels over, zeker als je rekening houdt met de samenstelling van het product: dat is immers veel braver dan dat van de marktleiders. Wordt vervolgd…
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?