- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Door de crisis is het gebruik van plastic bij verpakkingen opnieuw toegenomen. “Maar die evolutie is slechts tijdelijk”, zeggen enkele experts. Zal packaging door de gezondheidscrisis fundamenteel veranderen en zo ja, hoe?
De gezondheidscrisis beroert alle onderdelen van de FMCG-sector, ook packaging. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld is ongetwijfeld de terugkeer van plastic. “We hebben vastgesteld dat er sinds het begin van de lockdown een toename van 10 à 30% is in de vraag naar plastic verpakkingen, vooral via een veel grotere vraag bij traiteurs en bereide maaltijden in het bijzonder”, zei Raf Ketelslegers van Impacked International, dat vlees, fruit en bereide maaltijden verpakt, in april. In tijden waarin veiligheid en hygiëne meer dan ooit belangrijk zijn, heeft plastic enkele grote troeven. Tijdens de lockdown kenden verpakte producten een onverwachte populariteit, vooral bij maaltijden en verse producten zoals groenten en fruit, in tegenstelling tot bulkproducten, die veel consumenten vermeden. Uit bezorgdheid over veiligheid en gezondheid hebben ook individueel verpakte producten een groei gekend. “Hoewel plastic tegelijk een licht en efficiënt verpakkingsmateriaal is dat bijdraagt aan de voedselveiligheid en een toegankelijke prijs, wordt slechts 14% van het gebruikte plastic gerecycleerd”, zo meldt een studie van PepsiCo. Het is ongetwijfeld een van de meest paradoxale vaststellingen van deze crisis: ondanks de grotere vraag naar duurzaamheid kiezen mensen meer voor verpakte producten. Een tijdelijk effect of een fundamentele verschuiving? “Het is moeilijk om op korte termijn een analyse te maken van een dergelijke trend, maar we zagen dat de piek in de vraag naar plastic verpakkingen in april alweer naar beneden ging”, aldus Raf Ketelslegers.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?