- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het iconische glazen Coca-Cola flesje bestaat 100 jaar. Het flesje groeide uit tot misschien wel het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie.
Het Coca-Cola flesje werd geboren in 1915 in Terre Haute, Indiana, VS. De daar gevestigde bottelarij The Root Glass Company kreeg de opdracht een flesje te ontwerpen dat ‘zo onderscheidend is, dat het op de tast en zelfs in stukjes op de vloer nog meteen herkenbaar is.’ Tegen 1950 was het dan ook het eerste commerciële product op de cover van TIME Magazine. Op die basis groeide het flesje uit tot wereldwijd design- en cultobject.
In de loop der jaren heeft het legendarische flesje de verbeelding geprikkeld van tal van kunstenaars, designers en muziekmakers. Niet van de minste, als je denkt aan Andy Warhol, Salavador Dali, Keith Haring, Norman Rockwell en Sir Peter Blake. Ook ontelbaar zijn de keren dat het flesje door wereldsterren geassocieerd werd met momenten van geluk. Van Elvis Presley tot Ray Charles en Marilyn Monroe: allemaal zetten ze hun lippen ertegen. Dat gegeven komt ook terug in de nieuwe tv-spot die Coca-Cola in België lanceert. Hierin wordt de geschiedenis als het ware door het flesje gezien, samengebald in een halve minuut.
Gebotteld in België
Het iconische 20 cl Coca-Cola flesje wordt ook in ons land gebotteld. In de vestigingen in Wilrijk en Gent werken samen ruim 1000 medewerkers en worden dagelijks gemiddeld meer dan 2 miljoen 20 cl flesjes gevuld. Het glazen flesje is een duurzame verpakking. Elk flesje wordt namelijk ongeveer 50 maal hergebruikt, alvorens gesmolten en opnieuw geblazen te worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?