Good Move
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Good Move
Door de coronacrisis slaat het jonge bedrijf Good Move, dat in 2016 werd opgericht door twee studenten van de Universiteit van Namen, een nieuw pad in en gaat het voortaan eetbare microgroenten kweken.
Terwijl Good Move in 2016 startte met de verkoop van biologische fruit- en groentesappen, moet het bedrijf zich nu aanpassen aan de coronacrisis en het werk die deze aan de sector heeft opgelegd. Daarom heeft het bedrijf besloten om een nieuw pad te bewandelen en zijn de jonge ondernemers gestart met de verticale teelt van eetbare microgroenten. De microgroenten, die in biologisch afbreekbare plastic bakjes worden aangeboden, worden verdeeld in een dertigtal biowinkels en buurtwinkels. Een belangrijke boost voor de lokale productie.
Voorlopig worden deze microgroenten gekweekt in Gerpinnes, in de kelder van de moeder van een van de oprichters. "Wij doen aan verticale teelt, onder LED-verlichting," legt een van de medeoprichters uit. "We controleren alle parameters, waardoor we geen pesticiden of fungiciden moeten gebruiken, en we gebruiken veel minder water dan in de conventionele landbouw. Op een kleine oppervlakte kunnen we 1.000 bakjes per week produceren," voegt hij eraan toe in een interview met RTBF. "Tijdens de lockdown, hebben we er veel over nagedacht. Wij dachten dat er een misschien een kans was om onze bakjes niet alleen aan toprestaurants te verkopen, maar ook aan particulieren.” Het doel van de twee oprichters? Ook producten die een gezonde, lekkere en elegante voeding promoten, beschikbaar maken voor het grote publiek.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?