De groep Greenyard uit Sint-Katelijne-Waver heeft vorig jaar een mooie omzetgroei met 7,1% gekend. Hierdoor steeg ze tot 4,25 miljard euro. De groei was vooral intern (5,3%) maar ook te danken aan acquisities (2,7%). De grootste aanwinst van 2016 was die van Lutèce, een verwerker van champignons. De nettowinst evolueerde daarentegen niet goed. Die daalde van 17 miljoen tot 0,7 miljoen euro als gevolg van eenmalige kosten.

Greenyard, die op de beurs genoteerd is, is geboren uit de samenvoeging van Univeg (verse groenten en fruit), Pinguin (diepgevroren producten), Noliko (verwerkte voedingsproducten zoals soepen, sauzen, enz.) en Peltracom/Peatinvest (groeimedia voor de plantenteelt). Deze divisies heten nu respectievelijk Fresh, Frozen, Prepared en Horticulture. De grootste klanten van de groep zijn de retailsector (bijna 90%), de ‘food service’ bedrijven (circa 7%) en de B2B (circa 3%).

 

Fresh duidelijk grootste divisie

Veruit de grootste omzet werd tijdens het afgelopen boekjaar (afgesloten op 31 maart) geboekt door Fresh, met maar liefst 3,46 miljard euro (+5,4%). “Deze groei is gedreven door sterke prestaties in de Duitse en Nederlandse markt. Groeimarkten toonden een gemengd beeld. Het VK werd geraakt door de Brexit, met een druk op retail-prijzen als gevolg. Frankrijk en de VS daarentegen realiseerden een omzetgroei boven het gemiddelde van het segment”, zegt het bedrijf.

De divisie leed wel onder de slechte weersomstandigheden in het vierde kwartaal: door de koude ontstonden tekorten. Die zetten de marges onder druk, wat gecompenseerd werd door betere prestaties op de Duitse en Nederlandse markt. Ook de prijs- en margedruk in de retailmarkt van het VK beïnvloedde de marges.

 

Overname Lutèce

Frozen en Prepared die in het communiqué van Greenyard worden bestempeld als ‘Long Fresh’, kenden een grote omzetgstijging: +15,8% tot 748 miljoen euro. Deze was grotendeel te danken aan de overname van Lutèce, die plaatsvond op 31 maart 2016. De interne omzetgroei bedroeg 2,1% vooral dankzij een verbeterde prijs/mix. Dat was vooral het geval voor Frozen. “De prijsomgeving binnen Prepared verbeterde, maar was nog steeds negatief”, klinkt het nog. Ook hier had het zwakke pond een negatieve impact. Horticulture is de kleinste divisie, met 75 miljoen omzet (+3,7%).

De grootste markten van Greenyard zijn Duitsland (volgens de cijfers van het voorgaande jaar) Diutsland (33%), Nederland (22%), België (11%) het VK (9%) en Frankrijk (6%). 19% van de omzet werd toen in de rest van Europa en de wereld geboekt.