iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Door de coronacrisis en de hoge inflatie stegen de totale voedings- en huishoudbestedingen in 2022 en liggen ze fors hoger dan voor corona (2019). De globale biobestedingen en het biomarktaandeel in België daalden echter vorig jaar. Bovendien verkleint het prijsverschil tussen bio en gangbaar, al kan bio hier niet van profiteren. Dat blijkt uit de analyse van GfK Belgium, in opdracht van VLAM, van de aankopen van 6.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik.
De aankopen voor thuisverbruik werden vorig jaar sterk beïnvloed door twee factoren. Enerzijds was 2022 een volledig jaar zonder horecalockdowns en anderzijds deed de horeca het heel goed (5% meer bezoekers). Hierdoor is er terug een verschuiving van thuisverbruik naar buitenshuisverbruik. Thuis bleef ook in 2022 veruit de belangrijkste consumptieplaats voor voeding maar de consumpties in horeca stegen vorig jaar tot boven het niveau van voor corona. Vooral in de snelle bistro’s, in de zomerbars en op de terrassen van de cafés werd er meer geconsumeerd. Anderzijds was er de hoge inflatie, die een bijkomende druk zette op het volume, maar door de prijsstijgingen niet op de omzet. De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen in 2022 met 1,8%. Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen nu 12,8% hoger dan in 2019.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?