iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Consumenten leven steeds bewuster en dat uit zich ook in de manier waarop ze hun haar verzorgen. Vaarwel sulfaten en andere schadelijke stoffen. Tijd voor bio, natuurlijke ingrediënten en duurzame producten. Een overzicht van de trends.
Of je nou krullend, stijl, donker of licht haar hebt, haarverzorging blijft ook in tijden van crisis belangrijk. Net als de meeste andere categorieën steeg hair care het afgelopen jaar in waarde (+7,7%), gedreven door een prijsstijging van 9,8%, terwijl de volumes terugvielen (-1,9%). Zo blijkt uit cijfers van NielsenIQ (MAT P05 2023). “Als we naar de cijfers kijken van juni 2022 tot juni 2023, dan stellen we vast dat voor de productgroep haarverzorging de volumes zijn gedaald en de prijzen zijn toegenomen. De procentuele daling in volume als gevolg van de crisis en de inflatie was kleiner dan de procentuele toename van de prijzen”, verklaart Colruyt. “Enerzijds kochten minder klanten shampoo en werd er minder gespendeerd aan haarverzorgingsproducten. Anderzijds kochten klanten minder vaak en per keer geen grotere hoeveelheden ter compensatie.” De volumes mogen dan wel licht onder druk staan, toch was dit volgens Delhaize al het geval voor de recente crisis. “De reden is simpel: mensen gaan bewuster om met het gebruik van water en ze beseffen dat het niet nodig is om je haar dagelijks te wassen. Vandaar dat ze minder kopen”, aldus de retailer.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?