- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Britse Sainsbury's heeft in 20 winkels een innovatieve antidiefstaloplossing geïnstalleerd op basis van artificiële intelligentie. Effectief zo blijkt, want de supermarktketen kon het aantal diefstallen in zijn winkels tot 50% terugdringen.
Diefstal is een dure kwestie voor retailers. Sainsbury's schat de impact ervan op enkele honderden miljoenen ponden. Daarom ging de retailer op zoek naar innovatieve oplossingen die als aanvulling kunnen dienen op de bewakingscamera's. Het testte in 20 winkels een beveilingsoplossing van start-up ThirdEye in 4 van de meest diefstalgevoelige afdelingen. De tool maakt gebruikt van machine learning om situaties waarbij een klant een item in zijn zakken stopt op te sporen. Vervolgens stuurt hij direct een video van 4 seconden door naar de beveiligingsmanager zodat hij kan ingrijpen. Dit innovatieve AI-systeem gaat met andere woorden op zoek naar verdacht winkelgedrag.
Na 6 maanden werd het aantal diefstallen in de betrokken afdelingen tot 50% verminderd. In de rayon van de sterke dranken zakte het aantal diefstallen bijvoorbeeld met 30 basispunten. ThirdEye heeft inmiddels ook een diefstaldetector voor de self-checkoutkassa’s van Sainsbury’s ontwikkeld. Die stelde één diefstal per uur vast. ThirdEye schat dat 20% van alle winkeldiefstallen in winkels plaatsvindt aan de kassa's en dat 1% van de transacties frauduleus is.
Wilt u meer weten over artificial intelligence? Schrijf u dan nu in voor onze Mini MBA - Artificial Intelligence & Technology.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?