Hema behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 291,4 miljoen euro, een stijging van 2,8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei is vooral te danken aan de vele nieuwe winkels en een hogere online omzet (+25%). Komend jaar wil de keten dan ook focussen op haar internationale expansie en e-commerce.
Hema zag haar omzet in het eerste kwartaal van dit jaar toenemen tot 291,4 miljoen euro, ofwel een stijging van 2,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (283,4 miljoen euro). Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vandaag vrijgaf. Die groei is vooral te danken aan de vele nieuwe winkels die het licht zagen en de hogere online omzet (+25%). De Nederlandse keten verkocht vooral meer kleding (+7,4%) en huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+2,5%). De food omzet ging daarentegen licht achteruit met 1,9%. Daarnaast heeft Hema haar inkoop verder verbeterd en geprofiteerd van gunstige wisselkoersen waardoor de brutomarge in het eerste kwartaal van dit jaar met 185 basispunten steeg tot 48,1%.
De Nederlandse keten wist haar genormaliseerd EBITDA ook op te trekken tot zo’n 19,5 miljoen euro, goed voor een stijging van 10,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dankzij de betere resultaten kon Hema haar nettoverlies zelfs met meer dan de helft verlagen: van 12,4 miljoen euro in het eerste kwartaal in 2017 naar 6 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar.
“We hebben in het afgelopen kwartaal onze financiële resultaten verder verbeterd. Niet alleen is onze omzet en bedrijfsresultaat gestegen, maar we hebben ook ons nettoverlies aanzienlijk verkleind. Dit komt voor een belangrijk deel doordat we een hogere brutomarge hebben gerealiseerd door inkoopverbeteringen. Het slechte weer heeft veel retailers, waaronder ook Hema, parten gespeeld. Dankzij onze commerciële initiatieven is de daling van de like-for-likeomzet beperkt gebleven”, verduidelijkt Tjeerd Jegen, CEO van Hema.
Frankrijk en Duitsland grootste stijgers
De internationale omzet van Hema is in het eerste kwartaal van 2018 verder gestegen. Dat was onder meer te danken aan de uitbreiding van haar internationale netwerk. De Nederlandse keten voegde immers drie winkels in Duitsland toe, twee in Oostenrijk, één in Spanje en één in het Verenigd Koninkrijk.
In Frankrijk hadden de stakingen bij het openbaar vervoer een negatieve impact op de omzetgroei, omdat veel Hema-winkels op een OV-knooppunt zitten. Toch werd in Frankrijk de grootste omzetgroei geboekt (+18,9%), gevolgd door Duitsland (+17,5%). De groei in Duitsland is het gevolg van de nieuwe strategie die speciaal ontwikkeld is voor deze markt. Het bedrijf heeft dan ook beslist om haar expansie in Duitsland te versnellen. Zo opende de keten eerder deze maand bijvoorbeeld nog een flagship store in Berlijn.
De eerste resultaten van de nieuwe winkels in Oostenrijk zijn eveneens zeer bemoedigend, klinkt het bij Hema.
25 tot 30 nieuwe winkels gepland buiten Benelux in 2018
Dit jaar staan er bovendien heel wat nieuwe winkels op de planning. Zo zal de keten binnenkort meer winkels in Oostenrijk openen en na de zomer volgen de eerste winkels in het Midden-Oosten. Het Nederlandse bedrijf heeft bovendien de ambitie om dit jaar 25 tot 30 winkels te openen buiten de Benelux. “We blijven vasthouden aan onze groeistrategie. Zo gaan we door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce. We zijn tevreden over de online omzet die wederom in het eerste kwartaal met dubbele cijfers is gegroeid", besluit Jegen.