- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
C&A maakt zich klaar voor een reorganisatie in zijn Europese hoofdzetels. Gisteren heeft het bedrijf in een bijzondere ondernemingsraad aan zijn sociale partners meegedeeld verschillende banen in de twee Europese zetels te zullen schrappen. Het zou hierbij gaan over een herstructureringsplan waarbij 230 banen zouden verdwijnen in de twee Europese hoofdkantoren. In Düsseldorf (vrouwenmode) zouden er 160 banen geschrapt worden en in Vilvoorde (mannen- en kindermode) zou het gaan over 70 jobs.
C&A hoopt met deze herstructurering concurrentieel te blijven op de Europese markt.
“Wij willen investeren in sterkere en relevantere collecties, een betere communicatie naar onze klanten en een volledig nieuwe winkelervaring doorheen ons vernieuwd winkelconcept. Tegelijkertijd vereenvoudigen wij onze structuur om zo efficiënter te kunnen werken en de kosten te reduceren. Naar aanleiding hiervan hebben wij een grondige evaluatie gedaan van onze Europese hoofdkantoren. (...) In beide gevallen, zagen wij opportuniteiten om de complexiteit te verlagen en onze manier van werken te vereenvoudigen. Dit alles moet leiden tot flexibeler en goedkoper hoofdkantoor dat snel een antwoord kan bieden op de marktverwachtingen.”
C&A benadrukt dat de herstructurering enkel een impact zal hebben op zijn centrale zetels en niet op de winkels. Deze reorganisatie zal bovendien in de komende weken nog verder besproken worden met de sociale partners.
C&A stelt ongeveer 2500 mensen tewerk in België, waarvan 570 in het Europees en Belgisch hoofdkantoor in Vilvoorde. De kledingketen, die sinds zijn oprichting in Nederland in 1841 steeds eigendom geweest van de familie Brenninkmeijer, heeft in de twee afgelopen jaren steeds te maken gehad met tegenvallende cijfers. C&A, dat zijn commercieel imperium gevestigd heeft op de goedkopere mode, werd geconfronteerd met een steeds competitiever wordende markt door de komst van H&M, Zara en Primark. Toch blijft zijn netwerk heel belangrijk, met wereldwijd 2058 winkels waarvan het merendeel gevestigd is in Europa (1579). Vorig jaar sloot C&A zijn 24 vestigingen in Turkije.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?