De omzet van de Colruyt-groep is met 2,4% gestegen naar 4,6 miljard euro tijdens de eerste helft van het boekjaar 2016-17. In België is het marktaandeel met 19 basispunten gestegen naar, volgens de retailer, 31,8%.

 

Tijdens de eerste helft van het boekjaar 2016-17 (afgesloten op 30 september) registreerde Colruyt-groep een groei in de verkoop van 2,4% met als resultaat 4,6 miljard euro. Buiten brandstof is de omzet gestegen met 2,9% omwille van voornamelijk de inflatie van de verkoopprijzen en de uitbreiding van de verkoopoppervlakte. De nettowinst is dan weer met 5,5% gegroeid naar 192,5 miljoen euro, dus boven de verwachtingen. De EBITDA bedraagt 370,9 miljoen euro, hetzij een stijging met 2,8%.

Alleen al voor de food-retailsector bedraagt de omzet van de groep 3,57 miljard euro, een stijging met 2,7% - hetgeen goed is voor 76,6% van de geconsolideerde omzet. “De Belgische en Franse markten blijven gekenmerkt door een sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat. Er waren maar weinig tekenen van een economische heropleving en het vertrouwen van de consumenten is negatief gebleven”, aldus de retailer.

 

België

De omzet van de Colruyt-winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg is met 1,9% gestegen, voornamelijk dankzij de inflatie van de verkoopprijzen. De vernieuwing van het winkelpark werd voortgezet: 5 winkels werden omgebouwd tot winkels van de vierde generatie tijdens de eerste helft van het jaar.

Okay, Bio-Planet en Cru noteerden een globale stijging van de omzet van meer dan 11% dankzij de uitbreiding van de verkoopoppervlakte, de organische groei en de inflatie van de verkoopprijzen. Tijdens de eerste helft van het jaar opende de groep 5 Okay-winkels, 1 Bio-Planet en 2 Cru-winkels.

In België is het marktaandeel van de Colruyt Group (Colruyt, Spar, OKay) met 19 basispunten gestegen tijdens de eerste helft van het jaar en bedraagt 31,8%.

 

Frankrijk

De Franse omzet van de Colruyt-winkels is met 3,2% toegenomen, uitgezonderd brandstoffen, dankzij de modernisering van het netwerk en investeringen op het gebied van prijzen.

Non-food

De omzet van Dreamland en Dreambaby daalt met 2% ten gevolge van de slechte weersomstandigheden en een ongunstige kalender (Pasen is niet opgenomen in de eerste helft van het jaar).

 

Foodservice en groothandel

De omzet van de sector van de groothandel en foodservice is met 2,9% gegroeid naar 810 miljoen euro, hetzij 17,4% van de omzet van de groep. De omzet van de groothandel blijft stabiel op 388 miljoen euro en de foodservice-activiteiten winnen 5,8% dankzij Solucious in België en Pro à Pro in Frankrijk.