iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Zweedse kledingreus H&M Group stelt Daniel Ervér aan als nieuwe CEO. Hij volgt per direct Helena Helmersson op. Het nieuws komt als een verrassing, al worstelt de kledingretailer al langer met moeilijkheden en de concurrentie van onder meer Zara, Primark en Shein.
Kan hij het tij keren voor H&M? Dat is de vraag bij de aanstelling van Daniel Ervér (42), tot nu toe verantwoordelijk voor H&M, het belangrijkste merk van de modegroep. Vorig jaar bleek al dat de resultaten voor H&M Group tegenvielen, vooral als gevolg van de grote concurrentie in de sector. Door haar positionering in het middensegment concurreert H&M zowel met branchegigant Inditex (Zara, Pull&Bear, Bershka, …), die zich richt op consumenten die houden van betere kleding, als met fast-fashionspelers als Primark en Shein, die zich vooral richten op lage prijzen. De Zweedse modegroep wil zich meer dan ooit focussen op het verbeteren van de operationele marge in plaats van verkoopvolume. De operationele winstmarge van H&M daalde in het vierde kwartaal naar 7,2%, komende van 7,8% in het derde kwartaal. Het merk sloot vorig jaar ongeveer honderd winkels en versterkte zijn online aanwezigheid. De operationele winst van de groep voor het voorbije jaar bedroeg 14,5 miljard Zweedse kroon (1,29 miljard euro), blijkt ook nog uit de resultaten die vandaag gepubliceerd werden.
Helena Helmersson stapt dus op en verlaat het bedrijf, na een carrière van 26 jaar binnen de groep, waarvan de laatste vier jaar als CEO. In een verklaring zegt ze dat het werk als CEO bij momenten veel van haar heeft gevraagd, en dat “ze voelt dat het tijd is om de rol van CEO op te geven.” Nieuwe CEO Daniel Ervér werkt al 18 jaar bij H&M en gaf tot nu toe leiding aan het gelijknamige topmerk van de Zweedse groep. Hij behoudt deze rol naast die van CEO van de groep. “Ons werk om de toeleveringsketen te verbeteren en de voortdurende normalisering van externe factoren die van invloed zijn op de inkoopkosten hebben geleid tot een sterkere brutomarge”, aldus H&M in een verklaring. "Voor veel consumenten werd het jaar gekenmerkt door een daling van de koopkracht als gevolg van hoge inflatie en rentetarieven. Desondanks is onze netto-omzet in vergelijkbare markten gestegen ten opzichte van 2022. De groep zei "goede omstandigheden te zien voor aanhoudende winstgevende en duurzame groei in 2024". Het streeft naar "een omzetgroei van 10-15% per jaar met een aanhoudend hoge winstgevendheid".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?