- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Onder druk van consumenten zien merken zich verplicht hun duurzaamheidsengagementen sneller uit te voeren. Het bestaande recyclagecircuit in ons land is nog niet optimaal en daarom pakken grote merken uit met eigen alternatieven.
Nestlé biedt bijvoorbeeld gratis recyclagezakken aan voor de Nespresso capsules, waar 100 tot 300 capsules in kunnen. De zakken kunnen afgegeven worden in één van de 1.000 collectepunten in België en Luxemburg, meer bepaald in de winkels van Nespresso en Delitraiteur. De zakken kunnen ook thuis opgehaald worden bij een nieuwe bestelling. De zakken komen terecht in het sorteercentrum in Lichtenvoorde in Nederland. Het aluminium wordt gerecycleerd om er nieuwe voorwerpen van te maken (een fietskader bijvoorbeeld), net als het koffiedik (voor de productie van biogas of compost). De Dolce Gusto capsules, die gemaakt zijn van plastic, vertrouwt Nestlé toe aan TerraCycle. Consumenten of personeelsleden van een bedrijf kunnen de capsules gratis opsturen naar TerraCycle. De materialen worden manueel en automatisch uit elkaar gehaald, de plastieken materialen worden gerecycleerd tot korrels. De capsules kunnen zo gebruikt worden om banken te maken.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?