- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De lockdown gooit consumptiegewoontes drastisch door elkaar, maar biedt bepaalde ketens daardoor ook opportuniteiten. Zo is Hubo er sinds de lockdown in geslaagd om zijn online aankopen te vervijfvoudigen en wist Aveve zijn marktaandeel te vergroten. Dat blijkt uit cijfers van bankapp Cake.
Cake, een applicatie die gebruikers in staat stelt om meerdere bankrekeningen te beheren, levert inzichten en statistieken op basis van de transactiegegevens van iets meer dan 2.000 gebruikers, waarvan de meerderheid tussen de 25 en 35 jaar oud is, in Vlaanderen en meer bepaald in stedelijke gebieden woont. Het gaat dus niet noodzakelijk om een representatief panel, maar het biedt wel enkele belangrijke inzichten om de Belgische markt beter te begrijpen. In een grafiek geeft Cake het aandeel in transacties van de verschillende retailers in home improvement en tuinieren weer. Voor 14 maart, de start van de verscherpte maatregelen en bijgevolg ook de sluiting van winkels, werd 33,2% van de transacties die gelinkt waren aan home improvement en tuinieren uitgevoerd bij Brico. Dit marktaandeel is na 14 maart gezakt tot 15,9% ofwel de helft. Hubo is er daarentegen in geslaagd om zijn online aankopen te vervijfvoudigen sinds de lockdown. Hubo, dat al erg populair was, wist na 14 maart nog meer loyaliteit op te bouwen. Het marktaandeel in termen van transacties steeg van 28,79% naar 30,99%. Aveve, een keten gespecialiseerd in tuinartikelen, is de grote winnaar: zijn marktaandeel in termen van transacties steeg van 7,79% naar 20,53%.
“We zien enkele duidelijke vaststellingen in deze statistieken”, verklaart Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy. “Ten eerste heeft Aveve marktaandeel gewonnen omdat de keten zijn winkels kon openhouden omdat het vooral dierenvoeding verkoopt. Dat heeft ervoor gezorgd dat Aveve terrein kon winnen ten opzichte van zijn directe concurrenten. Daarnaast heeft Hubo zijn webshop goed ontwikkeld en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Tijdens de lockdown wist de keten zijn online aankopen maar liefst te vervijfvoudigen. Al kon die goede verkoop de verliezen bij het fysieke kanaal niet goedmaken.” Het is nog maar de vraag of de gebruikers, nu alle winkels weer opengaan, zullen terugkeren naar hun oude gewoontes of zullen kiezen voor de merken die tijdens de crisis populair waren. Een nieuwe commerciële uitdaging als gevolg van de lockdown.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?