De toekomst is aan degenen die lef hebben en durven ondernemen. Geen boutade staat beter op het lijf geschreven van Bol.com en de nieuwe CEO Huub Vermeulen. “Onze entrepreneursgeest verdwijnt niet nu we groter geworden zijn. Die zit in het DNA van dit bedrijf.”

Bol.com is een succesverhaal, en dat mag een understatement heten. Van een startup is de webwinkel uitgegroeid tot een uit de kluiten gewassen bedrijf met 7,5 miljoen klanten en 17.000 verkooppartners in België en Nederland. De online shop biedt ruim 15 miljoen producten aan in meer dan 20 categorieën. Cijfers die tot de verbeelding spreken, maar Bol.com blijft niet bij de pakken zitten. Sinds september is Huub Vermeulen CEO van de webwinkel. Hij moet het bedrijf naar nog meer omzet en een nog groter productaanbod stuwen. Dat moet lukken met onder meer het nieuwe fulfilment centrum dat Bol.com zopas officieel opende in Waalwijk. 

Bol.com krijgt steeds meer de structuur van een groot bedrijf in plaats van een startup. Welke impact heeft dat?

Vermeulen: Geen, denk ik. Ik ben al zestien jaar betrokken bij het bedrijf en was als directielid verantwoordelijk voor ‘Operations & Fulfilment’. Het entrepreneurschap zat al vanaf het begin in het bedrijf ingebakken, heb ik zelf kunnen vaststellen. Het maakt wezenlijk deel uit van wie we zijn. Ik ben er zeker van dat het ook deel zal blijven uitmaken van onze identiteit. We blijven flexibel inpikken op wat onze klanten willen.

Bol.com wil internationaal een belangrijkere rol spelen en moet zich daarvoor inwerken op lokale markten. Zal het samenwerken met andere marktplaatsen?

Die kans zit erin. De Belgische en de Nederlandse markt zijn volwassen. Er is een groot aanbod van producten en vaak ook een grote kennis van producten bij de aanbieders. In België werken al ruim 1.800 ondernemers met ons en hebben we 1,5 miljoen klanten. Maar marketplaces uitbouwen is natuurlijk een verhaal van vertrouwen, en dat neemt tijd. Wij stappen naar onze klanten met een totale openheid.

Hoeveel groeimogelijkheden heeft Bol.com?

We hadden in België en Nederland samen vorig jaar een omzet van 1,2 miljard euro. Dat geeft ruimte voor flink wat groei, ook al zitten we in een markt die alsmaar competitiever wordt. De technologie verandert en zal nog veranderen. Daarmee zullen ook de mensen die de technologie gebruiken veranderen. Als ik naar de toekomst kijk, zie ik vooral veel kansen. Daar kijk ik naar uit. Het zijn spannende tijden. We hebben voor onze klanten online winkelen nog toegankelijker en makkelijker gemaakt met de introductie van het bezorgabonnement Select, same day delivery aan huis, bezorgen in de avond en op zondag, en continue prijsverlagingen. Die koers blijven we volgen.

Hoe ziet de toekomst van e-commerce eruit?

We zijn vandaag sterk bezig met het gebruik van nieuwe technologieën, waaronder artificiële intelligentie. Die kan worden gebruikt om waardevolle gegevens te halen uit de schat aan data die we hebben, maar ook om te bepalen hoe onze content eruit moet gaan zien.