Ikea
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea
Ikea gaat zijn voorraadbeheer in distributiecentra wereldwijd toevertrouwen aan drones die door AI aangestuurd worden, nadat er een jaar lang in ons land tests uitgevoerd werden.
Een jaar lang testte Ikea in zijn distributiecentrum in Genk zelfsturende drones, die met de hulp van kunstmatige intelligentie de opslaglocaties van producten identificeren en fotograferen. De meubelgigant gaat die technologie na positieve resultaten nu in meer distributiecentra inzetten, maakt moederbedrijf Ingka bekend. Door drones te gebruiken om de inventaris op te nemen in de zelfbedieningsruimte, vermindert Ikea het foutenpercentage en optimaliseert het de tijd van zijn werknemers door hen te ontlasten van saaie en vermoeiende taken. Het is een operatie waar het bedrijf van profiteert door de tijd die nodig is om de inventaris op te maken terug te brengen van 3 maanden naar 1 week. Ikea werkt voor de drone-technologie samen met het Zwitsers bedrijf Verity, dat een op maat gemaakt GPS-systeem en een op AI gebaseerd algoritme ontwikkelde. Genk was wereldwijd de eerste plaats waar Ikea drones en mensen liet samenwerken in zijn distributiecentra. Het systeem wordt nu internationaal uitgerold, om te beginnen in het distributiecentrum in Perryville in de VS, waar de installatie deze zomer begonnen is. De klanten profiteren volgens Ikea mee van de technologie. “Door onze logistieke processen te vereenvoudigen zijn we beter in het garanderen van onze voorraad, wat uiteindelijk leidt tot een betere klantervaring”, zegt logistiek directeur Claes Lindgren van Inter Ikea Group. De drones werden speciaal ontworpen voor distributiecentra. Dronevluchten worden vooraf gepland met een aangepast indoor positioneringssysteem en de toestellen zijn uitgerust met obstakeldetectiemogelijkheden om botsingen te vermijden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?