Ikea, de nummer 1 van de cross-border webshops in Europa
Cross-Border Commerce Europe heeft voor de tweede keer zijn lijst met de 500 beste Europese cross-border webshops vrijgegeven. En wat blijkt? Ikea scoort het best. Een overzicht.
Voor het tweede jaar op rij publiceert Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border eCommerce in Europa stimuleert, zijn "TOP 500 Cross-Border Retail Europe”, ofwel een ranking van de 500 beste Europese cross-border webshops. Daarbij moet ‘cross-border’ gezien worden als aankopen die gedaan worden buiten het land waar het bedrijf gesitueerd is. Bovendien is de ranking gebaseerd op resultaten van de Europese e-commercewebsites in 2019. Maar aan welke voorwaarden moeten websites voldoen om opgenomen te worden in deze studie? Het moeten Europese bedrijven zijn (met uitzondering van Amazon of Alibaba) en de websites moeten actief zijn in ten minste drie van de 16 onderzochte Europese landen (zie grafiek). De ranking wordt verkregen door de afweging van vier parameters: de online Cross-Border verkopen in Europa, SEO-indicatoren voor Cross-Border prestaties, een Cross-Border score bepaald op basis van het aantal actieve landen, en het aantal en het percentage van Cross-Border bezoekers. "We voegen ook secundaire parameters toe, zoals bijvoorbeeld naamsbekendheid, om elk merk te rangschikken", vertelt Carine Moitier, oprichter van CBCommerce.eu.
Maar wie is nu eigenlijk de winnaar van deze top 500? Die eer is weggelegd voor Ikea, dat vorig jaar tweede werd achter Zalando. De meubelketen behaalde een cross-border omzet van 4,6 miljard euro, ofwel een stijging van 21% ten opzichte van de leider in 2018 (Zalando). Op de tweede plaats volgt H&M, waarna de top 10 vervolledigd wordt door Zara (3), Lego (4), Nespresso (5), C&A (6), Zalando (7), Vivino (8), Smyth Toys (9) en Tomtom (10). De nieuwkomers in deze top 10 zijn Lego, C&A, Smyths Toys en Tomtom. Spelers die de top 10 daarentegen moeten verlaten onder andere Pandora, Thomann, Jack & Jones en Swarovski.
Belgische top 3: Kipling, Outspot en Ice-Watch
De cross-border e-commerce inkomsten (exclusief reissector) bedroegen in 2019 108,75 miljard euro. Goed voor een stijging van 14,4% ten opzichte van 2018, iets wat het steeds toenemende succes van online verkoop bevestigt, vooral omdat de studie gebaseerd op cijfers die voor de coronacrisis zijn vastgesteld. Het cross-border marktaandeel klokte dan weer af op 23,55% van de totale online verkoop in Europa. De totale cross-border handel (exclusief reissector) wordt in onze studie opgedeeld: 58% wordt gegenereerd door spelers uit de Europese Unie "made in Europe" en 42% door retailers buiten de EU. Het marktaandeeldeel van de Europese retailers stijgt tot slot met 3% ten opzichte van 2018.
In deze top 500-ranglijst zijn er 25 Marketplaces die een omzet vertegenwoordigden van 10,5 miljard euro in 2019, ofwel 26,4% van de totale omzet en een stijging van 17% ten opzichte van 2018. Grote spelers hebben met andere woorden een nog dominantere positie gekregen dan voordien. Wat retailers buiten de Europese Unie betreft, wordt 80% van de cross-border verkopen gegenereerd via Marketplaces met Amazon als leider met 32 miljard euro omzet. 28% van de Europeanen waardeert verdr het gemak van grensoverschrijdende e-commerce.
Tot slot willen we eindigen met een overzicht van de beste 3 Belgische bedrijven. Op nummer één staat Kipling (24ste plaats, merk op dat dit merk van Belgische oorsprong nu tot VF Corporation behoort), gevolgd door Outspot (63) en Ice-watch (68).