Inditex
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inditex
Ondanks een minder gunstig klimaat is Inditex, 's werelds nummer 1 in prêt-à-porter, erin geslaagd om recordresultaten te behalen in 2023.
De omzet van de Spaanse modegigant Inditex steeg in 2023 met 10,4% (+14,1% tegen constante wisselkoersen) tot 35,9 miljard euro, zo blijkt uit de jaarresultaten van de groep. De groep toonde ook "zeer bevredigende" prestaties in zowel zijn fysieke winkels als online, terwijl de omzet positief was in alle regio's en voor alle concepten: Zara en Zara Home (+10%), Pull&Bear (+10%), Massimo Dutti (+15%), Bershka (+10%), Stradivarius (+13%) en Oysho (+19%). Tot slot steeg de EBITDA van Inditex met 13,9% tot 9,9 miljard euro en de EBIT met 23,4% tot 6,8 miljard euro. De nettowinst steeg met 30,3% tot 5,4 miljard euro. Aan het einde van het boekjaar dat eindigt op 31 januari 2024, exploiteerde Inditex 5.692 winkels.
"In 2023 heeft het volledig geïntegreerde model van Inditex een zeer goede operationele prestatie geleverd", aldus de groep die door Amancio Ortega werd opgericht. "Inditex blijft zich richten op vier belangrijke gebieden: een unieke productpropositie, het verbeteren van de klantervaring, duurzaamheid en het talent en de inzet van onze mensen." Voor 2024 verwacht de modegroep om een stabiele marge te behouden, ondanks een wisselkoerseffect van -1,5% op de omzet. "De lente/zomercollecties zijn zeer goed ontvangen door onze klanten. De verkoop in de winkels en online (...) steeg met 11% tussen 1 februari en 11 maart 2024 in vergelijking met dezelfde periode in 2023", besluit Inditex, dat op 5 juni zijn resultaten voor het eerste kwartaal bekend zal maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?