Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
De Franse warenhuisketen Intermarché en verschillende filialen, waaronder ook Intermarché Belgium, moeten zich voor de handelsrechter in Parijs verantwoorden voor misbruik van handelspraktijken tegenover 93 leveranciers.
Volgens de Franse concurrentie-autoriteit DGCCRF blijkt uit een onderzoek dat startte in 2018 dat Intermarché 93 leveranciers onder druk zette. Ze zouden grote sommen moeten betalen om te mogen blijven leveren aan de supermarktketen. Intermarché verplichtte leveranciers via allerlei drukkingsmiddelen – stopzetten van bestelling, schrapping van merken, … - een internationaal contract te sluiten met Agecore en vervolgens met ITM Belgium om hun producten te kunnen blijven verdelen in het netwerk van Intermarché in Frankrijk. In ruil voor promoties of gerichte reclame werden aan de leveranciers het hele jaar door grote sommen gevraagd. Het Franse ministerie van Economie vraagt een schadevergoeding van 150,57 miljoen euro. Die claim komt overeen met 1 procent van de omzet van de groep. Volgens het Franse ministerie van Economie verstoorden deze akkoorden ‘de loyauteit van een commerciële relatie’.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?