Jef Colruyt kondigt "aanzienlijke" winstdaling aan
CEO Jef Colruyt kondigde op de algemene aandeelhoudersvergadering van Colruyt Group een aanzienlijke daling van het bedrijfsresultaat aan. Hij verwijst naar toegenomen kosten, voedingsinflatie en de competitieve marktomgeving. De inflatie doet de kosten van de groep met 200 miljoen euro groeien.
Colruyt Group lijdt zoals iedereen onder de economisch moeilijke omstandigheden, vertelde Jef Colruyt op de algemene aandeelhoudersvergadering. “Colruyt Group verwacht dat de uitdagende macro-economische context met hoge inflatie, stevige kostenstijgingen en een negatief ondernemings- en consumentenvertrouwen, zich zal voortzetten. De Belgische retailmarkt wordt gekenmerkt door dalende volumes in de voedingswinkels en blijft dan ook zeer competitief. Als retailer, en als marktleider in België, willen we actief onze maatschappelijke rol blijven spelen. Colruyt Laagste Prijzen blijft daarbij haar laagsteprijzenstrategie consistent toepassen zodat klanten op ons kunnen rekenen bij het bewaken van hun budget. Dit alles impliceert dat prijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant. (…) De inflatoire druk heeft tot gevolg dat de kosten van de groep in belangrijke mate stijgen met een verwachte impact van meer dan EUR 200 miljoen. Dit heeft voornamelijk betrekking op de energie-, transport- en medewerkerskosten. Deze laatste hebben, gezien het automatische loonindexeringssysteem in België, een belangrijke impact.”
Jef Colruyt verwijst naar de moeilijke marktomstandigheden en met name de scherpe concurrentie, waar vooral Colruyt Laagste Prijzen onder te lijden heeft. “De Belgische retailmarkt wordt gekenmerkt door dalende volumes in de voedingswinkels en blijft dan ook zeer competitief. Als retailer, en als marktleider in België, willen we actief onze maatschappelijke rol blijven spelen. Dit doen we door ervoor te zorgen dat klanten een kwalitatief en betaalbaar aanbod krijgen in de winkels én online. Colruyt Laagste Prijzen blijft daarbij haar laagsteprijzenstrategie consistent toepassen zodat klanten op ons kunnen rekenen bij het bewaken van hun budget. Dit alles impliceert dat prijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant. (…) De combinatie van de inflatoire druk op de kosten, de voedingsinflatie – die lager is dan de algemene inflatie – en de competitieve marktomgeving leidt ertoe dat de resultaten onder druk staan.” Door die omstandigheden en het vasthouden aan de laagste prijsgarantie van Colruyt Laagste Prijzen zal de netto schuld van de groep groeien.