- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Joost Wels, CEO en medeoprichter van webwarenhuis fonQ, geeft na 12 jaar de fakkel door. Michel Schaeffer volgt hem vanaf 1 januari 2018 op als ad interim CEO. Dat besliste de Raad van Commissarissen. “fonQ is de afgelopen jaren flink gegroeid en daar past nieuw leiderschap bij”, reageert Wels.
Wels vindt dat het na 12 jaar tijd is voor een nieuwe uitdaging en besluit om op een hoogtepunt te stoppen. “Met de opening van een kantoor in België, de bouw van een nieuw hoofdkantoor en een mooie omzetgroei heb ik in 2017 een kroon op mijn werk gezet”, aldus Wels. “Het bedrijf komt nu in een volgende fase terecht en daar past wat mij betreft nieuw leiderschap bij”, klinkt het. Wels zal nog tot eind februari actief betrokken zijn bij het bedrijf. Nadien zal hij enkel nog als aandeelhouder en ‘fonQ-ambassadeur voor het leven’, werkzaam zijn.
Toch laat Wels het roer niet onbewaakt achter. Zijn tijdelijke opvolger, Michel Schaeffer, was veertien jaar directielid bij bol.com en hielp het bedrijf mee uitgroeien tot het leidende e-commercebedrijf van de Benelux. Sinds zijn vertrek in 2015 werkt Schaeffer niet alleen als commissaris bij Hans Anders en CBRE Dutch retail Fund, maar adviseert hij bedrijven ook over digitale en groeistrategieën.
Dat juist Schaeffer aantreedt als ad interim CEO, is volgens Ad Scheepbouwer, eigenaar van AJS Holdings, een logische keuze. “Michel was de afgelopen maanden al als adviseur verbonden aan fonQ. Ik ben ervan overtuigd dat hij met zijn ruime e-commerce ervaring het bedrijf in de komende periode naar een nog hoger plan kan tillen”, verklaart Scheepbouwer. Volgens hem heeft Schaeffer zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijke speler op het gebied van wonen, koken en lifestyle. “Ik kijk ernaar uit om deze positie samen met alle 260 medewerkers van fonQ in de komende periode verder uit te bouwen”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?