Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
De Nederlandse supermarktketen Jumbo sluit zich aan bij twee Europese inkooporganisaties: Everest en Epic Partners. Deze samenwerking op het gebied van inkoop, die vandaag van start gaat, moet de retailer vanaf 2024 belangrijke schaalvoordelen opleveren.
Jumbo wil op Europees niveau gaan samenwerken met andere supermarktens op het gebied van inkoop. Daarom slaat het de handen in elkaar met inkooporganisaties in Epic Partners, waar onder meer het Zwitserse Migros deel van uitmaakt, en Everest, dat werd opgericht door de Duitse retailer Edeka, Picnic en Système U. Zij hebben de afgelopen jaren een internationaal netwerk van retailers opgezet om de beste voorwaarden te creëren voor gezamenlijke groei en richten zich op onderhandelingen met internationale A-merk leveranciers. Ondanks de samenwerking, blijft Jumbo zelfstandig opereren in de Nederlandse en Belgische markt. Zo zal het zich blijven concentreren op haar meerjarenstrategie die recent werd aangescherpt en waarbij de keten focust op prijs, assortiment en service. “Deze samenwerking leidt tot een meer gelijkwaardige inkooppositie ten opzichte van internationale A-merk leveranciers en biedt belangrijke schaalvoordelen", legt Ton van Veen, CEO van Jumbo, uit. "Daarmee draagt de samenwerking bij aan een betaalbaar, ruim en relevant assortiment voor onze klanten. Ook geeft het ons de ruimte om verder te investeren, niet alleen in ons assortiment, maar bijvoorbeeld ook in verdere verduurzaming.” Epic Partners en Everest kunnen met de komst van Jumbo dan weer hun positie verder versterken. "Alle consumenten in heel Europa kunnen profiteren van onze gebundelde krachten. We nodigen de internationale A-merk leveranciers uit om actief met ons samen te werken en gezamenlijke groei te creëren", besluit Gianluigi Ferrari, CEO van Epic Partners en Everest.
Of deze samenwerking betekent dat de Duitse retailer Edeka ooit naar Nederland zal komen, lijkt volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, niet onwaarschijnlijk: "Nu ze samen in de aankoopalliantie zitten, en de familie van Eerd zich de vraag stelt of het niet het moment zou zijn om eens een grote uitverkoop te houden, komen de oude dromen van Edeka terug naar boven", reageert hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?