In de VS overstijgt de online verkoop voor het eerst in de geschiedenis de klassieke, fysieke retail, zo blijkt uit cijfers van het Commerce Department. Vraag is meer dan ooit wat de toegevoegde economische waarde is van e-commerce.
Het is een wake-upcall voor degenen die denken dat e-commerce zich nog in de marge afspeelt. Niets daarvan in de Verenigde Staten, waar de sector – met Amazon op kop – voor het eerst in de geschiedenis in belang groter wordt dan de fysieke winkel. Het verschil is minimaal – je moet tot drie cijfers na de komma gaan om het verschil te merken – maar toch is het significant: het is een evolutie die zich al langer doorzet en zich ook in de toekomst nog verder zal doorzetten.
De vraag is niet meer hoe offline en online zich tegenover elkaar verhouden, maar wel wat de toegevoegde waarde is van e-commerce, zowel op vlak van tewerkstelling als op fiscaal vlak.
De grootste driver van die evolutie is de e-commercegigant Amazon, die als een trein door de sector dendert. Net daarom is het tijd om ons vragen te stellen over die evolutie. De vraag is niet meer hoe offline en online zich tegenover elkaar verhouden, maar wel wat de toegevoegde waarde is van e-commerce, zowel op vlak van tewerkstelling als op fiscaal vlak. Zeker nu de sector zo immens groot geworden is en zich concentreert rond één grote speler die alles strak in handen heeft. Ik geloof veel meer in de toegevoegde waarde van de talrijke start-ups die bezig zijn met innovatie en de traditionele businessmodellen met nieuwe ideeën injecteren. Het probleem is dat er een politiek en economisch draagvlak moet gecreëerd worden voor al die kleine start-ups, waarvan velen toch een nobeler en maatschappelijk aantrekkelijker doel nastreven dan enkel de groei waarmee Amazon nu uitpakt. Stel uzelf de vraag: is er één duurzame pijler die Amazon groot heeft gemaakt? Het antwoord op die vraag is een pijnlijke stilte. En daar knelt net het schoentje. Accepteren consumenten nog zo’n gebrek aan duurzaamheid? Nee, dat denk ik niet. De nieuwe economie, gedragen door de aankomende generaties, accepteert dit niet meer, of toch zeker niet op die schaal van Amazon vandaag.