Hermès
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hermès
Twee Amerikaanse klanten hebben in Californië een rechtszaak aangespannen tegen het Franse luxemerk Hermès wegens oneerlijke verkoopspraktijken. Andere benadeelden kunnen zich nog aansluiten, aangezien het gaat om een ‘class action’ of groepsklacht.
De kern van het geschil is de iconische (en zeer exclusieve) Birkin-tas van Hermès, die twee Amerikaanse klanten niet konden kopen. Volgens AFP beschuldigen de twee aanklagers, Tina Cavalleri en Mark Glinoga, het luxehuis ervan een systeem te hebben opgezet dat consumenten aanmoedigt andere Hermès-artikelen te kopen in de hoop voldoende status bij het merk te verwerven om het recht te krijgen de beroemde lederwaren te kunnen kopen. Een dergelijke praktijk is echter in strijd met de Amerikaanse concurrentiewetten, zo stelt de klacht die dinsdag is ingediend bij een rechtbank in San Francisco. Hermès geeft zijn verkopers de opdracht om “de Birkin-handtassen te gebruiken als een middel om consumenten te dwingen extra producten te kopen”, aldus de aanklagers, die beiden te horen kregen dat ze meer artikelen moesten kopen om kans te maken om de felbegeerde tas. Tina Cavalleri en Mark Glinoga, die in de class action mogelijk later gezelschap krijgen van andere benadeelden, vragen de Amerikaanse rechtbanken om Hermès te dwingen een einde te maken aan zijn praktijken. Daarnaast eisen ze ook een schadevergoeding, al is niet bekend om hoeveel geld het precies gaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?