e5 mode
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
e5 mode
Gesterkt door goede omzetcijfers, zet e5 haar groeiplan verder. De modeketen opende vandaag de deuren van haar eerste stadswinkel. Bovendien volgt er dit najaar, na het succes van de pop-up winkel in Knokke, een volledig nieuw franchiseconcept ‘Dansaert Men’ dat zich uitsluitend op mannen richt.
Het gaat goed met de Belgische kledingketen e5. Na de intrede van de nieuwe eigenaars, de broers Peter en Kristof De Sutter, die het bedrijf overnamen na enkele moeilijke jaren, lijkt het familiebedrijf terug aan de beterhand. Niet alleen werden de winkels heringericht in boetiekstijl en openden een aantal nieuwe filialen hun deuren, ook de cijfers spreken boekdelen. "Ondanks de neerwaartse trend in de moderetailmarkt haalt modeketen e5 haar vooropgestelde omzetobjectief van 80 miljoen euro voor 2022, met een recurrente Ebitda van net geen 5%. De huidige halfjaargroei van 13% tegenover de eerste zes maanden van 2022, overtreft bovendien opnieuw de markttrend", maakt het bedrijf bekend in een persbericht. Gesterkt door die mooie resultaten heeft de keten dan ook beslist dat het verder wil uitbreiden, en meer specifiek naar een nieuwe omgeving: de stad.
Het resultaat vertaalde zich vandaag in de eerste stadswinkel die vanochtend zijn deuren opende in Aalst, in een pand van 700m2. Volgens de modeketen een nieuw sleutelmoment sinds de overname door de broers De Sutter. En die laatsten zijn alvast erg enthousiast over het stadsconcept. “Bereikbaarheid is een belangrijk aspect van onze strategie. We streven ernaar dat elke Vlaming een e5 winkel heeft op maximum een kwartier van zijn of haar woonplaats. Daarom openen we in Aalst een echte publiekstrekker voor de stedelijke consument. Met onze eerste stadsboetiek willen we ook in centrumsteden kwaliteitsvolle Belgische mode en excellente persoonlijke service aanbieden. Dit versterkt onze concurrentiekracht en verankering en laat ons toe een nog breder en jonger publiek te bereiken", aldus CEO's Peter en Kristof De Sutter.
Maar dat is niet alles. Dit najaar start e5, na het succes van de pop-up winkel in Knokke, met een volledig nieuw franchiseconcept ‘Dansaert Men’ dat zich uitsluitend op mannen richt. Om al deze grote ambities te realiseren, blijft e5 haar hoge investeringsritme van 3 à 5 miljoen euro per jaar aanhouden en ziet het in de komende twee jaar potentieel om de kaap van 60 winkels te overschrijden. "Onze visie op fashion retail blijft succesvol en laat ons toe om nu, in het eerste volledige jaar van het nieuwe normaal na corona, alle zeilen bij te zetten met nieuwe ambitieuze groeiplannen", reageren de broers. "Hierbij spelen we met Dansaert Men een van onze sterkste troeven uit: het kleden van mannen van A tot Z. En met de lancering van een e5-boetiek in de stad Aalst, bereiken we consumenten die minder gemakkelijk de weg vinden naar onze huidige winkels. Met deze nieuwe investeringen mikken we op een omzetgroei van 15% bij gelijke marktomstandigheden.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?