iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Jaarlijks peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau iVOX naar de elementen die een rol spelen bij de aankoop van verse voeding bij de Belgische consument (vva 18-64 jaar). Hieruit blijkt dat de zintuiglijke waarneming samen met de prijs de belangrijkste parameters zijn en blijven voor de consument, maar dat het belang van lokale productie ondanks een terugval na het enorme enthousiasme hieromtrent in 2020 (na de eerste lockdown) toch hoger blijft dan voor corona.
Sinds dit jaar peilen we via het marktonderzoeksbureau Profacts ook naar de aankoopcriteria bij de retailprofessionals (geïntegreerde en zelfstandige supermarkten en speciaalzaken). De belangrijkste drijfveren in de aankoopbeslissing van de retailprofessional zijn kwaliteit en de vraag van de klant. De belangrijkste barrière om meer inlands aan te kopen is de beschikbaarheid. Nochtans is de inlandse herkomst wel belangrijk voor hen en wordt deze ook benadrukt in de communicatie naar klanten, vooral mondeling en op de verpakking. Ze zijn ook zeker en vast trots op de Belgische producten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?