- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na een ingrijpende herstructurering vorig jaar wil Le Pain Quotidien haar positie in Nederland versterken door franchisenemers in Amsterdam over te nemen en nieuwe winkels te openen. Daarnaast bouwt het een franchisenetwerk uit in de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico.
Le Pain Quotidien neemt de 7 restaurants uit Amsterdam, die in franchise werden beheerd, over en wil haar positie op de Nederlandse markt verder versterken door nieuwe vestigingen te openen. Volgens de keten is er immers een groot groeipotentieel op deze markt. Op de planning staan winkels in onder meer Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Maastricht. De combinatie van eigen restaurants en franchisevestigingen stelt het bedrijf naar eigen zeggen in staat om lokaal veel sterker aanwezig te zijn.
De overname past perfect in het expansieplan dat het bedrijf voor ogen heeft. Nadat de groep afgelopen zomer haar activiteiten in Frankrijk en België had heropgestart, nam het 16 vestigingen van haar Britse netwerk over. Het heeft ook een franchisenetwerk over de hele wereld opgezet, onder meer in de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico. "Op de luchthaven van Mexico City hebben we net twee nieuwe verkooppunten geopend, midden in de crisis. Het is dus niet al slecht nieuws wat de klok slaat," vertelt CEO Annick Van Overstraeten in L’Echo.
Naast haar uitbreidingsplan, heeft de keten ook gewerkt aan haar digitale transformatie omdat de horecasector door de coronacrisis regelmatig moest sluiten. Zo zette het bedrijf zijn eerste stappen op het gebied van online shopping en is er de introductie van een klantenkaart in Groot-Britannië in de komende dagen. Dit najaar volgen ook Frankrijk en België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?