Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
Een minder agressief prijsbeleid, minder personeel, minder promoties ... Lidl richt zich in Duitsland meer op rendement, schrijft het vakblad LebensmittelZeitung.
Volgens het Duitse medium, dat zijn analyse baseert op een marktonderzoek, offert Lidl de concurrentie met zijn grote rivaal Aldi tot op zekere hoogte op ten voordele van zijn rendement. LebensmittelZeitung verwijst daarbij naar het feit dat de discounter de laatste tijd traag reageert op de prijsverlagingen van Aldi voor koffie en boter, en zelfs helemaal niet voor biologische melk. Een ander teken dat volgens het weekblad niet liegt: de vermindering van het aantal promoties bij Lidl, een strategie die haaks staat op die van zijn Duitse concurrenten Aldi Süd en Edeka. Ten slotte zou Lidl ook de openingsuren van zijn winkels in Duitsland hebben aangepast om zo zijn arbeidskosten te verminderen. Maar door dit te doen - zelfs al verdient de keten hierdoor meer geld -, offert de discounter zijn verkoop op aan zijn rivalen, merkt LebensmittelZeitung op, die eraan toevoegt dat Aldi Nord en Aldi Süd samen sneller groeien dan Lidl en zo hun voorsprong in marktaandeel versterken. Dezelfde dynamiek zien we ook in het Verenigd Koninkrijk, waar Lidl het tempo van nieuwe winkelopeningen heeft vertraagd, zodat de weg vrij is voor Aldi om de grootste discounter van het Verenigd Koninkrijk te blijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?