- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wim Biesemans, Financieel Directeur van Colruyt, heeft in een interview met onze collega’s van De Tijd de sector en de trends in crisistijd geanalyseerd. Zijn opmerkingen zijn niet ongemerkt gebleven bij Lidl die vrijwel direct reageerde.
Volgens de heer Biesemans zien we dat de trends die begin 2011 doorbraken, zich nu doorzetten. De consument gaat voortaan meer op zoek naar goedkope producten. "Er is nu sprake van een kritische consument die op de prijzen let”, licht hij toe. Om er vervolgens aan toe te voegen dat er in het vierde kwartaal sprake is van een groeiende omzet bij Aldi en Lidl.
De resultaten van de twee distributeurs zijn op dit moment weliswaar nog niet bekend, maar voor Wim Biesemans is het duidelijk welke kant het opgaat.
Lidl reageert op het artikelLidl heeft van haar kant de analyse in dit artikel genuanceerd door te verklaren dat het een wat simplistische kijk op de werkelijkheid is om uitsluitend de crisis aan te voeren als verklaring voor de groei van de discounters.
«We hebben de laatste twee jaren onze marketingactiviteiten opgevoerd. Bovendien werken we aan een nieuw moderniseringsconcept voor onze winkels, met als belangrijkste doelstelling om de klant een aangenamer shoppinggevoel te bieden. Aan de andere kant hebben we ook concrete maatregelen getroffen om ons assortiment te verbeteren. We willen het accent meer leggen op Belgische producten en streekproducten, en op duurzame verse producten. Ook hebben we vorig jaar onze openingstijden uitgebreid zodat de klant meer tijd heeft om boodschappen te doen”, aldus de distributeur.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?