- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon blijft met een jaaromzet van 8,8 miljard euro de markt van de e-commerce in Duitsland ruim domineren. Net als vorig jaar volgen op enige afstand Otto.de (3 miljard) en Zalando (1,3 miljard). Samen behaalden de drie grootste online retailers een omzet van 13,1 miljard euro en zijn zij goed voor 43% van de totale omzet van de top 100 online retailers. Opmerkelijk is dat Lidl de Top 10 binnenstormt.
Het EHI Retail Institute en het Duitse statistiekportaal Statista hebben zopas de studie "E-Commerce Market Germany 2018" gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de omzet van de e-commercebedrijven in Duitsland ook in 2017 is blijven stijgen. De top 100 van de Duitse online retailers genereerden een omzet – enkel met fysieke goederen - van 30,5 miljard euro. Vergeleken met de omzet in 2016 (27,4 miljard euro) is dit een stijging met ruim 11,3%. De dominantie van de Top 3 is bijzonder duidelijk. Hun omzet van iets meer dan 13 miljard maakt dat de 97 resterende webshops aan ‘amper’ 17 miljard komen.
Een opvallende binnenkomer in de Top 10 is Lidl, die met 594 miljoen euro onmiddellijk de zesde plaats inneemt. De Duitse retailer verdringt Tchibo uit de top van de rangschikking.
Volgens Christoph Langenberg, e-commerce-expert bij EHI, bestaat geen discussie over de trend in de detailhandel om zowel online als fysiek (‘stationair, zegt men in Duitsland) zaken te doen. "Maar men zet vaker de stap van fysiek naar online dan andersom. In totaal zijn 68 bedrijven uit de top 100 ook met bakstenen winkels actief. De meeste van hen (57) hebben hun wortels in de stationaire handel (of de postordersector). Slechts 11 van hen zijn voormalige pure online spelers", vertelt Langenberg. Volgens hem is de trend in Duitsland dus heel duidelijk in het voordeel van online handel en betreden veel meer ‘stationaire’ handelaars de online handel dan andersom.
“De strategie om actief te zijn in beide verkoopkanalen - online en offline - lijkt haar vruchten af te werpen. Mediamarkt.de, Saturn.de en Ikea.de profiteren van een bovengemiddelde omzetgroei in e-commerce van meer dan 30%. Toch houdt Amazon hen nog op een verre afstand: al groeide zijn omzet ‘slechts’ met 9% vorig jaar, is dit in absolute termen (+700 miljoen euro) nog steeds de grootste groei. De Amerikaanse gigant blijft dus zijn concurrenten op grote afstand houden”, stelt Langenberg vast.
Via deze link kunt u de Top 100 in een interactieve grafiek zien, met vermelding van de sector waarin ze actief zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?