Lidl heeft in Nederland zijn “Scan&Go”-concept gelanceerd. Klanten kunnen voortaan zelf hun producten scannen met handscanners en vervolgens hun boodschappen afrekenen aan de zelfscankassa. Op die manier wil de smart discounter consumenten meer convenience bieden. Of het concept op termijn ook in België zal worden uitgerold, is voorlopig nog afwachten.

Lidl is in het Nederlandse Huizen gestart met een pilot met handscanners. Zo zet de smart discounter een volgende stap bij zijn zelfscanning faciliteiten. Eerder introduceerde de retailer immers ook al zelfscankassa’s in 13 filialen. Dat aantal zou tegen eind dit jaar oplopen tot 27. Maar dankzij de komst van het nieuwe ‘Lidl Scan&Go”-concept maakt de retailer het klanten nog makkelijker om snel en eenvoudig boodschappen te doen. Klanten hoeven immers enkel zelf producten te scannen en vervolgens te betalen bij de zelfscankassa’s.

 "We zien dat klanten hun boodschappen graag meteen willen inpakken”, verklaart Christine Braun, woordvoerder bij Lidl Nederland. “Met de handscanner kunnen klanten hun producten zelf scannen, in hun boodschappentas opbergen en afrekenen bij de zelfscankassa’s. Wij denken dat we onze klanten hiermee een extra service bieden”.

Eind dit jaar zal Lidl het Scan&Go-concept trouwens ook introduceren in zijn filiaal in Oud-Beijerland, Nederland. 

België

Of de handscanners binnenkort ook in België geïnstalleerd zullen worden, lijkt voorlopig erg onwaarschijnlijk. In ons land loopt er immers nog een proefproject met zelfscankassa’s in Leuven. De smart discounter zal dus eerst die resultaten moeten afwachten, alvorens de volgende stap te kunnen zetten. Ter herinnering, sinds 2 februari test de smart discounter 5 automatische kassa’s die de plaats innemen van twee traditionele kassa’s, een belangrijke stap voor de smart discounter aangezien Lidl tot nu toe een van de weinigen was die nog afwezig was op het gebied van zelfscankassa’s. De retailer wou via deze pilot polsen of consumenten openstaan voor automatische kassa's en of deze extra service effectief bijdraagt tot een betere klantenservice. 

Ondertussen is de pilot bijna afgelopen. “De evaluatie is voorzien voor het einde van het jaar”, vertelt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl, aan Gondola. “Indien het concept aanslaat, zullen we het verder uitrollen in andere filialen.” Benieuwd of het concept volgend jaar dus zijn intrede zal doen in andere Belgische winkels…