- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl verkoopt vanaf deze zomer enkel nog weidemelk, ofwel melk van koeien die minstens 120 dagen per jaar minimum 6 uur per dag buiten grazen. De smart discounter is daarmee de eerste retailer van ons land die uitsluitend weidemelk verkoopt.
De Belgische consument vult zijn kar steeds vaker met diervriendelijkere producten: vrije uitloop eieren, “beter leven”-vlees en nu ook diervriendelijkere zuivelproducten. Lidl speelt sinds 2011 een voortrekkersrol en trekt vanaf de zomer volledig de kaart van duurzame melk. In de supermarkt zal dan enkel nog melk te vinden zijn van koeien die tussen 15 april en 1 november 120 dagen per jaar minimum 6 uur per dag buiten grazen en enkel op stal staan als het te koud of te nat is.
“Sinds 2011 zetten wij volop in op duurzame voedingswaren”, reageert Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl. “De Belgische consument apprecieert dit. We kiezen ervoor om telkens een volledige categorie te verduurzamen. Zo is al onze verse vis al 100% duurzaam (ASC of MSC) en draagt ons Belgisch varkensvlees het “1 ster beter leven”-label. De omschakeling naar 100% Belgische weidemelk, ook in verwerkte producten zoals chocomelk en rode vruchten drink, zal onze omzet van producten die aandacht hebben voor dierenwelzijn in een klap doen stijgen met 28% procent.”
Jaarlijks verkoopt Lidl 52,4 miljoen liter melk. Lidl verkoopt 15 producten waar weidemelk in verwerkt zal zijn, waaronder de klassieke volle en halfvolle en magere melk, chocomelk en rode vruchten drink. “De omschakeling van stalmelk naar weidemelk zal in de komende maanden gebeuren”, vervolgt Isabelle Colbrandt.
Ter herinnering, het keurmerk weidemelk mag alleen gebruikt worden op zuivelproducten afkomstig van koeien die in de wei lopen. Bovendien wordt de volledige keten van weidemelk door een onafhankelijke, geaccrediteerde instelling gecontroleerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?