Lidl verkoopt producten op vervaldag voor spotprijs
- Vanaf vandaag zijn er in Lidl 'Good taste, no waste'-bakken
- Producten op vervaldatum gaan aan spotprijs de deur uit
- Doel is voedselverspilling te halveren tegen 2025
Lidl
Lidl
Bij Lidl worden producten op hun vervaldag voortaan voor een spotprijs verkocht. Bedoeling is de verspilling met de helft terug te dringen.
Vanaf vandaag zijn in winkels van Lidl ‘Good taste, zero waste’-kortingsbakken te vinden. Daarin liggen producten die hun vervaldatum bereikt hebben en voor maximum 1 euro te koop aangeboden worden. Een kilo gehakt die zijn vervaldatum bereikt heeft, kost een halve euro, een rijsttaarrt 25 eurocent. Op die manier wil Lidl zijn voedselverspilling halveren tegen 2025.
De keten kieperde tot nu toe jaarlijks tonnen voedsel in de afvalcontainer. "Natuurlijk schonken we ook al heel wat producten weg aan de Voedselbanken, maar in de praktijk is dat logistiek gezien niet altijd gemakkelijk - bijvoorbeeld als het om gekoelde voeding gaat, zoals vlees of vis", zegt Isabelle Colbrandt in Het Laatste Nieuws. Die producten krijgen voortaan een speciaal prijsetiket van 50 cent, voor patisserie is dat standaard 25 cent. Lidl zal z'n klanten er wel op wijzen dat de producten de dag zelf geconsumeerd moeten worden. Maar ook fruit en groenten zullen in de kortingsbakken te vinden zijn. "Een slechte appelsien in het netje, twee van de zes appelen geblutst of enkele tomaten met een vlekje? Die gaan eruit, en met de rest vormen we een nieuw gevarieerd pakket: een tweetal kilo perfecte groenten en fruit voor 1 euro."
De Voedselbanken - die de financieel zwakkeren gratis of heel voordelig aan eten helpen – zijn niet de dupe van dit nieuwe aanbod. "Zij krijgen een pak meer, in geld. De helft van de opbrengst van de verkoop gaat immers in een spaarpotje voor hén. Daarmee kunnen ze zelf aankopen doen volgens hun behoeften, terwijl ze nu in de zomer toch maar bedolven worden onder de tomaten en courgettes." Bij een proefproject dat de afgelopen negen maanden al liep in Luxemburg, kon gemiddeld 2.400 euro geschonken worden per filiaal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?